Rentokil Norge

Dette skal du vite om rotter akkurat nå

Pressemelding   •   mar 30, 2012 14:00 CEST

Antall rotter i Norge har aldri vært høyere, det er flere grunner til å være oppmerksom.

Antall rotteanmeldelser i Norge har steget med 100 % over de siste 10 årene. Det har aldri vært flere rotter enn det er nå, og i løpet av november trekker disse smittebærende skadedyrene seg inn i bygninger for å finne redeplasser. Det er all grunn til å være oppmerksom på dette.

Han henviser til en klassisk feil man gjør når en setter opp en felle, og det er at man mister tålmodigheten for tidlig og flytter fellen et annet sted. Rotten kan derfor gå i 10 dager innen den nærmer seg det nye objektet og hvis fellen blir flyttet på, blir det enda mindre sannsynlig at den nærmer seg.

Den samme mistroen til sine omgivelser gjør seg gjeldene når det angår nye matvarer som gift. Derfor prøvespiser rotten alltid små mengder og venter opp til 10 timer på eventuelle symptomer. Blir rotten dårlig i løpet av perioden, spiser den aldri giften igjen, hvilket forklarer hvorfor rotter alltid bekjempes med langtidsvirkende gift.

”Rotten har alltid vært jaktet på og har fullstendig rendyrket prinsippet om ”survival of the fittest”. Som det eneste pattedyret er den i stand til å leve i kloakken, hvor den har alt den trenger bortsett fra tørre redeplasser. Den har en fantastisk tilpasningsevne”, sier Arne Nese, teknisk sjef for Rentokil Skadedyrkontroll.

Rotter er stort sett altetende og kan gnage seg gjennom alle materialer som er mykere enn marmor. Den kan klemme seg gjennom et hull på størrelsen av en 10 krone, samt løfte en rist som veier1,5 kg. Rotten er dessuten smittebærer av mange sykdommer – blant dem Weils syke, som tidligere ble forbundet med døden hvis man kom fra hovedstaden. Man ble gjerne smittet når man ryddet i kjelleren etter en lekkasje og dermed kom i kontakt med kloakkvann som var infisert av urin og ekskrementer fra rotter.

Private og næringsvirksomheter med mistanke om rotteforekomst på deres eiendom skal melde forholdet til kommunen. Deretter velger de fleste virksomheter å sikre seg ved en løpende kontrollavtale fra et skadedyrselskap.

For ytterligere opplysninger, ta kontakt med vår tekniske sjef i Norge, Arne Nese på telefon 954 21 781

Rentokil er verdens største skadedyrfirma og har ca. 92.000 ansatte i 46 land. Virksomheten har hovedkontor i London.

Rentokil har 40 års erfaring med skadedyrkontroll i Norge med aktiviteter i 46 ulike land.