Digitalradio Norge AS

Salget av DAB til bil har eksplodert

Press Release   •   Dec 02, 2015 08:00 CET

DAB-radio blir en av de store slagerne til jul i år. I følge Elkjøp er salget av DAB-utstyr til bilen doblet siden starten av året.

Nordmenns interesse for digitale radioer fortsetter å øke, og med en fersk riksdekkende informasjonskampanje på tv og radio, har overgangen fra FM til DAB fått ytterligere fokus.

Nå har også kundene for alvor fått øynene opp for DAB-utstyr til bilen.

- DAB-radio kommer helt klart til å ligge under mange juletrær den 24. desember og vi ser allerede nå at mange kunder kommer innom oss for å se på disse produktene. I tillegg har interessen for DAB til bilen vært vanvittig den siste tiden, og her er faktisk salget doblet i forhold til starten av året, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp

Han tror at DAB-radioer kommer til å bli blant de aller mest etterspurte produktene blant elektrokjedens kunder frem mot jul.

Mer innhold med digitalradio

- Økt interesse for DAB i bil kan tyde på at nordmenn begynner å forberede seg på et radioskifte. Det er også et større innhold med en DAB-radio, det i seg selv er gode nyheter for alle som er glad i å høre radio, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Det riksdekkende kanaltilbudet har økt fra fem til 24 riksdekkende kanaler, takket være digitale kringkastingsnett. DAB vil fra 2017 erstatte FM-nettene som hoved-distribusjonen av riksdekkende radio.

Radiosalg i vekst

Salget av digitalradio har i flere år vært stigende. Fra 1. oktober 2014 til midten av desember 2014 registrerte Elkjøp en vekst på 72 prosent.

Det totale salget av DAB-radioer i Norge har vokst jevnt de to siste årene. I følge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen vokste radiosalget med 30,5 prosent i

2014, med totalt 667.000 solgte radioer med DAB. I tillegg ble det solgt flere titalls tusen biladaptere.

Kontakt:

Elkjøp Nordic AS: Øystein Schmidt tlf: 951 47645

Digitalradio Norge: Mari Hagerup tlf: 920 46088

Norsk radio digitaliseres og gjennom 2017 slukkes de riksdekkende FM-nettene i Norge region for region. Mer enn 3 millioner nordmenn hører radio hver eneste dag.

Norge er ett av mange land som legger om til digital radio. Digitaliseringen mangedobler det nasjonale kanaltilbudet og skaper mer mangfold på eteren.

DAB-sendingene kan høres over hele landet og dekker 99,5 prosent av befolkningen. Nye radionett forsterker veidekningen og utvider kanaltilbudet også i bilen.

Digitalradio Norge AS skal sikre en smidig overgang fra analog til digital radio i Norge. Selskapet driver nettstedet radio.no og den norske radio-spilleren på internett. Itillegg er Digitalradio Norge innehaver av konsesjoner i riksdekkende og lokale DAB-nett. Selskapet er eiet av NRK og P4-gruppen.