Nyhetstips

Dinamo Story allierer seg med internasjonal TV-produsent

Pressemelding   •   sep 09, 2010 09:08 CEST

Kommunikasjonshuset Dinamo, som huser et av Norges mest anerkjente tv-produksjonsmiljøer i Dinamo Story, har hentet inn det internasjonale TV-produksjonsnettverket Eyeworks på eiersiden.
- Dinamo har en fin utvikling og vi satser på flere områder. Å få inn en strategisk partner i Dinamo Story er et av de strategiske grepene vi tar for å forme morgendagens Dinamo, sier John Arne Medalen, adm. dir. i Dinamo Norge AS.
Valget av det nederlandske produksjonsselskapet Eyeworks som partner kommer som følge av en lengre prosess hvor Dinamo har vært i dialog med flere større internasjonale produksjonsselskaper.
- Vi har en ambisiøs vekstplan og allerede i år ligger vi an til en markant vekst for Dinamo Story. Ved å hente inn Eyeworks tar vi et viktig steg på veien for å realisere en langsiktig utviklingsplan for selskapet, forteller Medalen.
Store muligheter
Daglig leder i Dinamo Story, Odd Arvid Strømstad, og hans team har tidligere distribuert flere suksesser internasjonalt. Nobelkonserten blir årlig vist i over 90 land, programmet Landeplage har to ganger vunnet gullruten og er solgt til Danmark og Spania, mens Eldrebølgen har blitt vist i blant annet Italia, Belgia, Sveits og Nederland.
Med Eyeworks får Dinamo Story en sterk partner internasjonalt som kan øke distribusjonsmulighetene ytterligere for Dinamo Storys formater.
- Vi har en stund sett oss om etter en internasjonal partner og er veldig godt fornøyd med å komme til enighet med Eyeworks, sier Strømstad.
Gjennom Eyeworkssystemet får også Dinamo Story tilgang på en unik internasjonal programutviklingskompetanse, samt at det nederlandske selskapet sitter på velprøvde internasjonale konsepter og et stort kreativt nettverk. Det gjør at Dinamo Story vil kunne tilby det norske markedet nye formater.
- Den store reisen og Den store IQ-testen, vist på NRK, er blant mange Eyeworksformater som har vært veldig etterspurt. Samarbeidet med Eyeworks gjør at vi styrker bredden i vårt tilbud, understreker Strømstad
Sterkt Skandinavisk trekløver
Eyeworks har partnere i til sammen 17 land og avtalen med Dinamo Story knytter dessuten sammen et sterkt skandinavisk nettverk.
- Vi har mange fellestrekk med Dinamo Story, men også spesialkompetanse i hvert land som vi ønsker å utnytte. Sett under ett har vi nå etablert et svært sterkt trekløver i Skandinavia, sier Eyeworks Nordiske sjef Tobias Bringholm.
Eyeworks kjøper 51 prosent av Dinamo Story som fra 8. september blir hetende Eyeworks Dinamo. Selskapet fortsetter som en del av Dinamogruppen og forblir samlokalisert på Lagåsen på Lysaker.
For ytterligere info:
John Arne Medalen, adm. dir. i Dinamo. Mob 95 09 60 00, e-post john.medalen@dinamo.no.