A/S Norske Shell

Dramatisk start på Shell Eco-marathon

Pressemelding   •   mai 16, 2014 19:44 CEST

Det norske laget fra NTNU fikk en dramatisk start da Shell Eco-marathon startet fredag ettermiddag. Hydraulikken sviktet, og det norske laget måtte utsette sin start til lørdag.

Den internasjonale studentkonkurransen Shell Eco-marathon startet i nederlandske Rotterdam fredag kveld, og det norske laget har fått mye oppmerksomhet. Teamet fra NTNU stiller i år til start med to biler, fjorårsbilen i klassen UrbanConcept og en helt ny og spesialbygget bil i prototype-klassen. Det norske laget var et av kun ti lag som ble invitert til å delta i åpningsseremonien, men like etterpå ble det problemer.

Dessverre oppsto det et problem med luftbobler i hydralikken (luft i oljen i bremsesystemet) og laget kunne derfor ikke starte. Det norske laget håper å få fikset problemet før i morgen, slik at de får kjøre da.

- Dette er ikke utypisk i Shell Eco-marathon. Lagene må ofte løse uforventede utfordringer med bilene underveis. Problemløsing og samarbeid er en viktig del av konkurransen. Det norske laget er meget profesjonelle og jeg regner med at de vil stå på startstreken med begge biler og nytt mot i morgen på nasjonaldagen, sier Alice Bergfall fra A/S Norske Shell.

Bergall er på plass i Rotterdam, og følger utviklingen nøye.

- Her i Rotterdam er stemningen til å ta og føle på. Over 200 lag fra 27 land er til stede på Shell Eco-marathon og de er utrolig fokuserte og spente nå som selve konkurransen er i gang. Disse studentene har kombinert kreativitet med avansert teknologi for å kunne oppnå ekstrem energieffektivitet og det blir spennende å se hvilke rekorder fra tidligere år som blir slått og om det norske laget får pallplass.

En som også er på plass er Knut Aasland, professor og veileder ved NTNU. Han har vært på Shell Eco-marathon i alle de sju årene NTNU har stilt lag.

- Jeg vil si at det norske laget har enn bedre sjanse i år enn noensinne og det er den nye bilen jeg virkelig er forhåpningsfull til. I år har laget fra NTNU vært veldig tidlig ute med å få ting på plass og både den tekniske inspeksjonen samt prøvekjøringen har gått smertefritt. Tidligere år har det ofte dukket opp problemer under øvelseskjøringen som vi har måttet bruke tid på å løse. Det eneste problemet vi har hatt i år er dugging på vinduet på prototype-bilen. Laget har derfor satt inn nye vifter, har svamp tilgjengelig for sjaføren og innsiden av vinduene er smurt inn med tannkrem. Et av lagmedlemmene er dykker og dette skal visstnok fungere mot dugging på dykkerbriller. I dag fikk vi en liten utfordring på startstreken, men dette problemet bør være fiksbart og jeg tror fortsatt vi har en god sjanse til å hevde oss med begge bilene i konkurransen, sier Aasland.

Laget fra NTNU jobber i kveld på spreng for å løse de tekniske problemene, og regner med å stille til start i morgen.

- Shell Eco-marathon er en fantastisk og unik erfaring for studentene som er med. De får erfare et realistisk prosjekt med absolutte tidsfrister. De må også jobbe tverrfaglig og er nødt til å finne ut ting sammen. Slik lærer de mye om teamarbeid og blir bedre forberedt på å jobbe i prosjekter i næringslivet. I tillegg er det selvsagt kjempegøy å være med, avslutter Aasland.

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende en liter bensin. Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av kjøretøy og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år, og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet. Den 29. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 15. til 18. mai. Over 3 000 studenter fra 27 land deltar i konkurransen.

Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon består av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.

Shell har vært aktiv i Norge siden 1912.  Våre virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstrøm), og raffinering, salg og markedsføring av petroleumsprodukter (nedstrøm). Vårt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstrømsvirksomheten har også kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstrømsvirksomheten blir ledet fra Oslo.

Våre virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig aktør i Norge, og er det største internasjonale olje- og gasselskapet på norsk sokkel. Shell er operatør for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.

Shell har et nettverk på om lag 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.100 personer.

Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med våre kjerneverdier ærlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for å redusere miljøkonsekvensene av vår virksomhet, er avgjørende for å møte den energiutfordringen verden står overfor, og sikre vår suksess på lang sikt.