FMC Technologies

Drømmejobben ble en realitet – fra summer trainee til fast ansettelse på en dag

Pressemelding   •   jun 03, 2013 10:08 CEST

Alina som har mastergrad i offshoreteknologi fra Universitetet i Stavanger, forklarer at det hele hendte så fort. I tre intense måneder jobbet hun og elleve andre studenter med å utvikle løsninger for fremtidens olje- og gassutvinning. Da sommerprogrammet nærmet seg slutten, holdt deltakerne en avsluttende presentasjon for ledelsen i bedriften. Det var under denne presentasjonen hun ble overrasket med bekreftelse på jobbtilbud.

”Det var veldig overraskende og jeg er svært takknemlig for å få denne muligheten. Det å jobbe med nye utfordringer innen undervannsteknologi var akkurat det jeg ønsket meg,” sier hun og legger til at det er ikke hver dag en får fast ansettelse med en gang.

Avgjørende kunnskap

Sommerprogrammet Alina var en del av, er et selvstyrt prosjekt der alle studentene har ulike roller avhenging av utdanningsbakgrunn. Oppgaven til Alina og de andre deltakerne var å utvikle et autonomt undervannssystem for utfordrende områder som Arktis. Målet var å designe løsninger som ikke krevde ekstern strømforsyning. Alina sier at kunnskapen hun tilegnet seg i sommerprogrammet var avgjørende for å løse komplekse oppgaver.

”Sommerprogrammet har hjulpet meg å utvikle ferdigheter innen både teamarbeid, ledelse og kreativitet. Det er en flott mulighet for å lære ’best practice’ i bransjen. Samtidig får du videreutvikle teoretisk og praktisk kunnskap for å være i stand til å strukturere og løse komplekse oppgaver.”

Mulighetenes arbeidsplass

I dag jobber Alina med flow assurance eller flerfasetransport. I olje og gassfelt transporteres olje, gass og vann i samme rør fra reservoaret til prosessanlegget. Oppgavene hennes er mange men består blant annet av flerfase analyser av rørsystemer og flerfase induserte vibrasjonsanalyser. Hun beskriver jobben som interessant, utfordrende og lærerik.

”Jeg tilbringer hver dag med en gruppe teamorienterte og dyktige mennesker. Jeg lærer masse og møter på mange tekniske utfordringer hele tiden.”

”FMC Technologies tilbyr utfordrende og interessante karrieremuligheter for faglig læring og utvikling. Det er spennende,” legger hun til.

Et sommerprogram utenom det vanlige

Det er tydelig at Alinas erfaring fra sommerprogrammet har satt spor. Kompetansen hun tilegnet seg under praksisen er gull verdt for henne.

”Å delta i sommerprogrammet var en fantastisk opplevelse for meg. Jeg lærte mye, fikk større kompetanse og hadde det mye moro. I tillegg er jeg svært takknemlig for å ha møtt alle de energiske og industrilidenskaplige menneskene som jeg ble kjent med. Det er nettopp dette som gjør sommerprogrammet til noe unikt og det kommer til å være et livslangt minne for meg.”

FMC Technologies er en verdensledende leverandør av systemer og løsninger til olje og gassproduksjon på havbunnen. Dette inkluderer subsea trær, kontrollsystemer, manifolds, tie-in systemer osv. Bedriften består av omtrent 18.400 ansatte og har 30 produksjonsfasiliteter i 16 land. I samarbeid med våre kunder utvikler vi teknologi for å realisere oljefeltenes fulle potensiale. Vi har også en egen kundestøtteavdeling som hjelper våre kunder med å utnytte sine oljefelt optimalt.