Kirkens Bymisjon

Dronningen på seminar om fattigdom

Pressemelding   •   nov 05, 2010 14:51 CET

H.M. Dronningen er til stede på åpningen av Fattigdomskonferansen i Oslo 9. november, der statsråd Audun Lysbakken også deltar. Barnefattigdom i Norge har økt kraftig siden 2000. Dette temaet vil derfor ha spesielt fokus under konferansen.

Konferansen «Kan vi fjerne fattigdommen i Norge?» går av stabelen på Ingeniørenes Hus Møtesenter i Oslo 9. - 10. november. Bak konferansen står Stiftelsen Rettferd for taperne, Kirkens Bymisjon Oslo og Høgskolen i Lillehammer.

Årets fattigdomskonferanse vil spesielt fokusere på barnefattigdom, som har økt kraftig i løpet av de siste 10 årene.

-For å styrke fattige barn må innsatsen rettes mot de fattige voksne. Bolig, arbeid og økonomi er tre ord som er helt avgjørende i kampen mot fattigdom og sosial ekskludering, sier Ola Ødegaard , generalsekretær i Stiftelsen Rettferd for taperne.

Fattigdom og minoriteter vil også få særlig oppmerksomhet den første dagen på konferansen.

I tre parallelle sesjoner vil konferansen drøfte hvordan fattigdom kan og bør bekjempes gjennom boligpolitikk, inkludering i arbeidslivet og bedre økonomiske betingelser, særlig for barn og deres familier. Sentrale personer fra norsk samfunnsdebatt, organisasjoner, myndigheter og berørte grupper vil dele sine tanker og erfaringer og delta i konstruktiv samtale med konferansens deltakere.

Dronningen deltar
H.M. Dronning Sonja kommer til åpningen av konferansen, og vil være til stede under de første innleggene. Hun vil bla. få høre forslag til alternativer til "Et Norge uten fattigdom", og innlegget "Hvordan oppleves fattigdom i Norge".

Til konferansen kommer også barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken, LO-leder Roar Flåthen, Rolf Rønning (professor ved Høgskolen i Lillehammer), Bjørn Hvinden (forskningssjef ved NOVA), Sturla Stålsett (generalsekretær i Kirkens Bymisjon), og Honoratte Muhanzi Kashale (ambassadør for fattigdomsåret).

Konferansen er støttet økonomisk fra EU og er et tiltak i "Det europeiske året for bekjempelse av fattigdom og sosial eksklusjon".

Pressen er velkommen til å dekke konferansen. For mer informasjon og program, se http://konferanser.hil.no/kan_vi_fjerne_fattigdommen_i_norge

Fotografering skjer fra anvist plass.

For mer informasjon, kontakt:

Kai-Rune Myhrer, daglig leder Batteriet/Kirkens Bymisjon: 48 20 42 04.

Ola Ødegaard, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd for taperne: 90 57 18 87

Per Eriksson, prosjektleder, Høgskolen i Lillehammer.: 95 93 71 14