Gudbrandsdal Energi

Dropper forskuddsbetaling på strøm

Pressemelding   •   feb 12, 2014 13:12 CET

Gudbrandsdal Energi har etterskuddsfakturering på de aller fleste strømproduktene sine. To produkter har akonto betaling, men nå varsler GE at de dropper akontoleddet også på disse to avtalene. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) foreslår at alle sluttbrukere skal faktureres etterskuddsvis fra 01.01.2015. Forbrukermyndighetene stiller seg også bak dette. Forslaget til NVE er ute på høring.

Gudbrandsdal Energi ønsker dette velkommen og vil allerede fra 1. juni 2014 kun tilby etterskuddsvis fakturerte strømprodukter.

NVE foreslår at alle sluttbrukere skal faktureres etterskuddsvis for sitt strømforbruk. Forslaget, som nå er på høring, innebærer at alle sluttbrukere skal faktureres etterskuddsvis. Unntaket er de som har et forventet strømforbruk høyere enn 100.000 kWh i året.

NVE har bedt om at kommentarer til forslaget ble sendt inn til direktoratet innen 10. januar 2014. Det tas sikte på at forskriften trer i kraft 1. januar 2015.

Les også: NVE vil ha slutt på forhåndsfakturering.

Gudbrandsdal Energi sine kraftavtaler Markedskraft Lavpris Akonto og Variabel Lavpris Akonto vil derfor ikke bli tilbudt nye kunder etter 1. juni 2014. Eksisterende kunder kan da heller ikke bytte til disse produktene. Begge produktene vil bli tatt ut fra Konkurransetilsynets prislister og vil ikke lenger være tilgjengelig for bestilling via internettsidene til GE.

Les også: Styr unna forskuddsbetaling på strøm!

Produktene vil bli videreført, men vil bli avregnet etterskuddsvis hver måned fra 1. juni. Alle de andre produktene til GE har allerede betingelser om etterskuddsvis fakturering pr. måned.

Kunder som har akontoprodukter hos Gudbrandsdal Energi vil bli direkte informert om dette.

Ekspertene til blant annet Dine Penger anbefaler etterskuddsfakturerte spotprisavtaler. Det kan du lese mer om her: http://goo.gl/zuMhlv.

Om Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende kraftleverandør som historisk sett har vært blant de aller billigste på pris. Det skal vi fortsette med. Fra å være en liten strømleverandør i det norske strømmarkedet har selskapet i løpet av de siste 8 år hatt en betydelig økning i antall nye kunder. Selskapet er nå blant de 10 største strømselskapene i Norge med sine ca 85 000 strømkunder.