Vitusapotek

Duften av jul …

Pressemelding   •   nov 25, 2011 07:00 CET

Gull, røkelse og myrra ga de ham, og siden har vi satt pris på duften av røkelse ved juletider. Jul er tradisjon, og få ting setter i gang følelsene så sterkt som dufter. Kongerøkelse til jul er noe mange er oppvokst med, og det er en like naturlig del av julefeiringen som tradisjonsmaten og juletreet.

Om røkelse og gammel tradisjon

Kongerøkelse lages i Norge. Det brukes ingredienser av beste kvalitet som blir kjøpt  fra alle verdenshjørner. Hos oss har røkelsen i lange tider vært laget og solgt i apotek. Grunnen til dette er at så lenge apotek har eksistert har plantedroger (tørrede blad, blomster, røtter og harpikser) og uttrekk av disse vært en del av vareutvalget. Tidligere utgjorde droger en meget viktig og stor del av apotekets omsetning.

I den første norske farmakope fra 1854, fantes en oppskrift for fremstilling av kongerøkelse, på latin Species fumales. Det hang antakelig  sammen med at det på den tid ble ofte foretatt røkning av rom, hjem og sykestuer etter epidemiske sykdommer. En farmakope er en samling av forskrifter som fastsetter de kvalitetskrav som til enhver tid er gjeldende for droger og kjemikalier og for fremstilling av legemidler.

Ta vare på de fine stundene – få godfølelsene med duften av røkelse!

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.