BBS

e-Boks lanseres i Norge

Pressemelding   •   feb 21, 2011 09:02 CET

-Nå lanseres e-Boks i Norge, sier konsernsjef i Nets, Rune Fjeldstad. Vi har gjennom vårt eierskap i e-Boks ti års markedserfaring med Nordens mest gjennomprøvde digitale postboks. Lanseringen i Norge er en del av våre nordiske ambisjoner. Selskapene introduserer nå en ny kommunikasjonskanal for norske virksomheter og personer.

Nets har meget gode erfaringer med e-Boks gjennom mange års samarbeid i Danmark. Over 20.000 virksomheter og fem millioner brukere har tatt i bruk e-Boks, siden starten i 2001. Det har redusert papirforbruket med 2600 tonn papir i året.

Nets vil tilby e-Boks til kunder i Norge gjennom Nets Share, som gir avsender muligheten til å digitalisere kommunikasjonen med sine kunder. Avsender vil oppnå gevinster i form av store kostnadsreduksjoner ved å få muligheten til å distribuere viktig informasjon digitalt, samt tilby digital dialog gjennom en sikker kanal som e-Boks.

-Vår styrke er å bygge verdinettverk, og vi har en ambisjon om å være ledende i Norden på digital dokumentdistribusjon, sier Fjeldstad.

Fakta om e-Boks
e-Boks er et sikkert sted for oppbevaring av alle dokumenter som brukeren oppfatter som viktige.  e-Boks ble etablert i 2001, og har over fem millioner direkte og indirekte brukere i Danmark, Finland, Irland og Sverige per 15. februar 2011. e-Boks er eiet med 50 prosent av Nets. Over 20.000 virksomheter i Danmark bruker e-Boks i kommunikasjonen med sine kunder. Kundene befinner seg innen bank, bensin, finans, forsikring, telekom og energi. I tillegg bruker hele offentlig sektor i Danmark e-Boks (kommune, fylke, stat).

e-Boks har et høyere sikkerhetsnivå enn ordinær e-post, og brukeren kan logge seg inn ved hjelp av BankID. Løsningen har svært lojale brukere, og over 90 prosent av selskapets tre millioner brukere i Danmark vil anbefale e-Boks til andre.

Fakta om Nets Share
Nets Share gir virksomheter med behov for å kommunisere med sine kunder muligheter til store kostnadsbesparelser og effektivisering av kundedialogen, gjennom rask og smidig overgang fra papirbasert til digital kommunikasjon. Avsender tilbys flerkanaldistribusjon på tvers av landegrensene, med ett kontaktpunkt gjennom Nets Share. Elektronisk toveiskommunikasjon gjennom  e-Boks skaper mulighet for god samhandling og rask kundebehandling. Digitale signeringsløsninger vil gi nye muligheter for rask og sikker avtaleinngåelse.

Fakta om Nets
Nets er et resultat av fusjonen mellom PBS, Teller og BBS. Nets er en av Nord-Europas største virksomheter innenfor betalingsformidling. Selskapet ble etablert i 2010, blant annet for å stå enda bedre rustet i den internasjonale konkurransen. Danske PBS Holding A/S og norske Nordito AS, morselskap for BBS og Teller, fusjonerte og ble til selskapet Nets. Datterselskapet Teller har beholdt sitt navn, og håndterer nå innløsning av internasjonale betalingskort både i Danmark og Norge. Nets er eiet av banker  i Norden.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Sigbjørn Larsen
Press Manager, Communications