JYSK

Eksporthæderspris tildelt JYSK

Pressemelding   •   mar 31, 2006 09:50 CEST

JYSK i Norge har fået overrakt eksporthædersprisen - Dansk Eksportforenings Diplom og Hans Kongelige Højhed Prins Henriks Æresmedalje - som en anerkendelse for selskabets fremragende indsats til fremme af samhandelen mellem Danmark og Norge.

I begrundelsen for pristildelingen udtaler bedømmelseskomiteen, at JYSK AS har udvist en indsats ud over det sædvanlige i det norske detailmarked inden for indretningsartikler, møbler og boligtekstiler, hvor selskabet har formået at fordoble overskuddet de seneste 5 år. Særligt fremhævet blev det også, at væksten er sket i et stærkt konkurrencepræget detailmarked med flere norske og svenske kæder som konkurrenter. Årsomsætningen rundede i 2005 næsten 1 mia. norske kroner. Norge var et af de første markeder, som Lars Larsen valgte at etablere sig på i 1988, og siden har selskabet udviklet sig til i dag at have 550 ansatte og 64 butikker spredt over hele landet. Selv i landets nordligste regioner som f.eks. i Kirkenes er JYSK AS tilstede for at betjene norske forbrugere.

JYSK AS fremhæver, at selskabet lægger vægt på at fungere homogent med norsk mentalitet og i tæt kontakt til kunderne, hvilket er med til at skabe grundlag for gode resultater både for omsætning, kundetilfredshed og medarbejdertrivsel. ”Det norske marked har taget godt imod vores koncept, og succesen kan især tillægges kombinationen af dygtige medarbejdere og et godt koncept” udtaler John Thomasgaard fra JYSK Norge. ”Der er mange stærke sider ved den danske kultur, som vi kan nyde godt af, når vi implementerer det på en norsk måde. JYSK er stærk på den kommercielle side og bruger mange ressourcer på at skabe udvikling og engagement blandt de ansatte, bl.a. i form af uddannelsesprogrammer. Vi er alle meget stolte over denne eksportpris, som er med til at skabe inspiration til det videre arbejde", tilføjer John Thomasgaard, der forventer, at den positive udvikling i Norge fortsætter.

Yderligere oplysninger:

• Dansk Eksportforening, næstformand Ulrich Ritsing, C.C. Jensen A/S, telefon 6321 2014 eller Annette Theut, redaktionssekretær, Dansk Eksport-forening, telefon 8681 3888.
  • JYSK, Kommunikationschef Kim Nøhr Skibsted, +45 89 39 75 00.

Danske Lars Larsen åpnet sin første butikk i 1979. I dag er JYSK en internasjonal gruppe med ca. 1.900 butikker i 34 land og 17.000 ansatte. JYSK ønsker å gi alle et godt tilbud og har ambisjoner om å åpne butikker over hele verden. Gruppen er eid av Lars Larsen, og den årlige omsetningen er på ca 2,5 milliarder euro. JYSK etablerte seg i Norge i 1988, den gang under navnet Norsk Sengetøylager. I Norge har JYSK 72 butikker og omsetter for ca. 1,3 milliarder norske kroner.