Black Cat Kaffe og Tehus AS

El Molino blant de beste på SCAA cup-score

Pressemelding   •   mai 28, 2014 12:00 CEST

Vi er stolte av vår egen El Molino-plantasje som utpekte seg som en av de store smaks og kvalitetsvinnerne da Specialty Coffee Association of America (SCAA) kåret de 60 beste Rainforest Alliance-sertifiserte kaffesortene på den årlige messen i Seattle.

Totalt ble kvaliteten på kaffe fra ca. 600 plantasjer fra 8 land vurdert da Specialty Coffee Association of America (SCAA) rangerte Rainforest Alliance Sustainable Coffee (RA)-sertifiserte kaffekvaliteter. Den årlige messen gikk av stabelen i slutten av April. Kaffeentusiaster fra hele verden samlet seg i Seattle, og ja, nøt kaffe.

3. generasjon Black Cat-er og nåværende daglig leder, Bård Gundersen, nøt noe ekstra da han ble overrumplet med en blomsterbukett og lovnadsord under frokosten til RA.

I et forsøk på å knytte bærekraftig jordbruk i praksis med kaffekvalitet, etablerte RA Cupping for Quality-programmet i 2003. "Praksis som er implementert på gårdsnivå må oversettes til kvalitet i koppen", uttaler Linda Smithers, leder av Cupping for Quality.

I 2013 ble mer enn 454 962 tonn kaffe produsert på RA-sertifiserte gårder. Dette er en 20% økning fra 2012. Kaffe fra RA-sertifiserte gårder utgjør nå over 5,2% av den globale produksjonen.

Høyest score våren 2014*

1.    91.90 - Finca El Zapote, Guatemala
2.    89.95 - Hacienda La Esmeralda, Panama
3.    87.05 - Andalucía, El Salvador
4.    86.88 - El Pintado, Guatemala
5.    86.78 - Las Morenitas, Nicaragua
6.    86.53 - El Molino, Nicaragua
7.    86.20 - Finca San Juan, Guatemala
8.    86.20 - Finca San Francisco Cotzal, Guatemala
9.    86,15 - Santa Elena, El Salvador
10.  86,15 - Santa Elena, El Salvador
11.  86,15 - Ac La Laja, Mexico

*Total: 60 kvalifiserte av ca. 600 testede plantasjer.

Les den opprinnelige artikkelen her

Black Cat er et familiefirma. Det eies og drives av tredje generasjon, men også menneskene i den lille organisasjonen er som en foretaksom familie der alle har et felles mål: kvalitet. Kvalitet betyr trygghet. Det betyr pålitelighet og langvarige relasjoner. Gode smaker. Helhet. Gjennomtenkt. Ansvar, for kunden, for produsenten og for miljøet. Etisk holdning og etisk handling. Kreativitet. Moral. Det betyr ærlighet.

100 års erfaring gir kvalitet.