Sweco Norge AS

Elektrisk oppkjøp fra Sweco

Pressemelding   •   des 17, 2009 08:47 CET

Rådgiverselskapet Sweco har kjøpt opp Ingeniør Per Ødemark AS. Selskapet som er lokalisert i Ski kommune består av fem rådgivende ingeniører innen elektroteknikk, og blir en del av Sweco fra 1. januar. Sweco styrker med dette sin posisjon i et marked som opplever stor etterspørsel.
Tidligere i år kjøpte Sweco opp selskapet El Design som også var lokalisert i Ski. Med oppkjøpet av Ingeniør Per Ødemark AS utvider Sweco sitt markedsområde i Østlandsregionen, i form av dyktige elektroingeniører med tung faglig kompetanse innen elektroteknisk prosjektering.
- Denne kompetansen er med på å styrke oss ytterligere innen elektroteknikk. Ingeniør Per Ødemark AS er et firma med 50 års erfaring. De har en solid posisjon i markedet, og en kundeportefølje vi gleder oss til å videreutvikle sammen, sier Vibecke Hverven, administrerende direktør i Sweco Norge.
Blir i Ski
Ingeniør Per Ødemark ble startet i Oslo i 1960, men har holdt til i Ski siden 1974. Selskapet har i dag fem ansatte, og leverte i 2008 en driftsinntekt på i overkant av 5,7 millioner kroner. Daglig leder Bjørn Ødemark mener Sweco vil få stort utbytte av selskapets seniorkompetanse og lokalkjennskap.
- At Sweco er etablert her fra før gjør dette til et strategisk klokt valg. Oppkjøpet gjør at Sweco blir en enda sterkere aktør i en region som er i stor utvikling, forteller han.
Skal dyrke spisskompetanse
For et lite selskap med hele Østlandsregionen som virkningsområde, mener Ødemark at et oppkjøp var nødvendig.
- Vi har over lengre tid hatt store oppdragsmengder, og utført stadig mer komplekse byggeprosjekter. Uforholdsmessig mye tid har dermed gått med til administrativt arbeid. Oppkjøpet setter oss følgelig i stand til å gi våre kunder enda bedre oppfølging, og frigjør ressurser til at vi kan dyrke vår spisskompetanse, avslutter han.

For ytterligere informasjon kontakt:
Vibecke Hverven, adm. direktør i Sweco Norge AS.
Mob 975 30 372
E-post: vibecke.hverven@sweco.no
Bjørn Ødemark, daglig leder i Ingeniør Per Ødemark AS
Mob.: 950 75 224
E-post bjorn.odemark@odemark.no

Om Sweco
Sweco er et av Norges ledende rådgiverselskap som tilbyr flerfaglige rådgivningstjenester innen teknikk og miljø. Sweco i Norge har 840 ansatte og 25 kontorsteder spredt over hele landet. Sweco-konsernet har en sterk posisjon i Norden og har 5.200 ansatte i 10 land og 102 kontorsteder, hvorav 87 i Europa. Sweco omsatte for 5,5 milliarder SEK i 2008, og gjennomfører for tiden oppdrag i ca. 80 land rundt om i verden.