Elkem AS

Elkems ansatte med kjempeordre på solcellepaneler

Pressemelding   •   apr 26, 2016 14:00 CEST

Kristiansand, 26. april 2016: Der mange snakker om at de skal bli mer miljøvennlige, har 55 Elkem-ansatte i Kristiansand tatt skrittet helt ut. De har nemlig gått sammen og bestilt 700 solcellepaneler som de skal installere på sine hjem.

Det som kan være den største private bestillingen av solceller i Norge, består av 700 solcellepaneler.De er alle produsert av REC Solar i Singapore, og ankom Kristiansand i forrige uke. Panelene er laget med Elkem Solars egenproduserte silisium fra Kristiansand, hvor de 55 Elkem-ansatte også jobber.

Initiativet kommer fra de ansatte, og er drevet i gang av Johan Heide i Elkem Solar. Han forklarer at de ansatte både ønsker mer miljøvennlige energiløsninger, og ser dette som en god anledning til å lære enda mer om det produktet de lager. Ikke minst ønsker de å gå foran for å få i gang et marked i Norge for solcellepaneler på tak.

- Solceller er praktisk, smart og lønnsomt. Jeg synes initiativet fra våre ansatte er knallgodt. Flere bør selvsagt gjøre det samme. Det vil få ned prisene på ferdig installerte anlegg, og er nødvendig for å få i gang markedet i Norge, sier Geir Ausland, verksdirektør i Elkem Solar.

En annen Elkem Solar-ansatt, Gunstein Skomedal, har allerede installert solceller på sitt hjem i Kristiansand. Gunstein driver en egen blogg kalt www.solcellekysten.no der han skriver om sine erfaringer som elektrisitetsprodusent.

- Solceller kan integreres i bygg og være en naturlig del av byggets energiregnskap. Det er slutt på tiden da vi kun var forbrukere av energi. Nå kan vi også produsere den selv, sier Gunstein Skomedal.

Utlevering av socellepaneler til de 55 ansatte starter i dag, tirsdag 26 april klokken 14.00.

Kontaktinformasjon:

For ytterligere kommentarer, ta kontakt med initiativtaker Johan Heide på telefon 975 85 310, eller Kommunikasjonsdirektør i Elkem Kristin Karlstad på 992 26 604

Elkem is a world leading company for environment-friendly production of advanced silicon and carbon-based materials. Our principal products are silicon, silicones, ferrosilicon, foundry alloys, carbon materials and microsilica. Elkem has 21 plants all over the world, and a network of sales offices in over 40 countries. We have about 3600 employees and the head quarter is in Oslo. More information about Elkem on www.elkem.com.

Elkem er et av verdens ledende selskaper innen miljøvennlig produksjon av metaller og materialer. De viktigste produktene er silisium, silikon, ferrosilisium, støpelegeringer, karbonmaterialer og microsilica. Elkem har 21 verk verden over, i tillegg salgskontorer i mer enn 40 land. Elkem har omtrent 3600 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Lær mer om Elkem på www.elkem.com