Eltek Valere

Eltek Valere med elbil-kontrakt

Pressemelding   •   jan 20, 2010 13:07 CET

Eltek Valere skal levere ladere til THINK City. Kontrakten er første resultat av Eltek Valeres nye satsing på elbil-teknologi, og viser nye anvendelsesområder for selskapets kjernekompetanse.
– Ladere til elbiler er et nytt og spennende forretningsområde som vi venter oss mye av, sier markedsdirektør Morten Schøyen i Eltek Valere. – Vi opplever stor interesse for vår teknologi fra så vel store bilmerker som mindre elbilprodusenter. I tillegg til kontrakten med THINK regner vi med å gradvis øke kundebasen og tilhørende omsetning innen dette segmentet, sier Morten Schøyen.
Eltek Valere har tradisjonelt levert strømforsyningssystemer til telekommunikasjonsindustrien. Denne kontrakten viser nye anvendelsesområder for selskapets teknologi.
- Vi benytter oss av vår ledende teknologiplattform og det samme logistikkapparat som for våre ladere for telekommunikasjon, sier Morten Schøyen. Det gjør at vi kan produsere kompakte, energieffektive og konkurransedyktige ladere til elbiler.
Kontrakten med THINK gjelder for THINK City, som produseres hos Valmet i Finland og som nå er tilgjengelig for bestilling. I tillegg vil Eltek Valere også levere ladere til deres salg av komplette drivlinjer. Eltek Valere starter de første leveransene av ladere i februar.
Markedet for elbiler er ennå i startgropen, men flere aktører spår en kraftig vekst i årene som kommer. Suksesskriterier for elbil er batteriteknologi, infrastruktur for ladning og ladetid.
– Eltek Valeres elbillader er et meget lett og kompakt produkt som er enkelt å plassere i en bil der plass og vekt betyr mye, sier Morten Schøyen. – Laderen har dessuten høy virkningsgrad, noe som gir lavere strømregning og redusert varmeutvikling. Eltek Valere satser på å ta en sterk posisjon i dette markedet.
For more information, please contact:
Morten Schøyen
Chief Marketing Officer Eltek Valere (+47) 32 20 34 66 (+47) 91 51 74 52
Om Eltek Valere
Eltek Valere AS har hovedkvarter i Drammen i Norge og er en global leverandør av elektronikk til kraftforsyninger. Selskapets produktportefølje omfatter totale energiløsninger til infrastruktur for mobil- og fastlinjenettverk og industriløsninger og omfatter likerettere, vekselrettere/inverterere, kabinettsystemer og alternative energiløsninger. Selskapet har over 2000 ansatte, kontorer i 25 land og salg i mer enn 100. Eltek Valere ble grunnlagt i 1971, og er en del av Eltek ASA som er notert på Oslo Børs (OSE).