Norges Kampsportforbund

EM-bronse i Karate til Anders Fjeldberg fra Skedsmo

Pressemelding   •   feb 13, 2011 08:32 CET

Anders Fjeldberg (17) fra Skedsmo Karate klubb vant EM-bronse i  Novi Sad i Serbia lørdag kveld etter at han vant bronsefinalen 3-1 over Petkov fra Bulgaria i klassen junior herrer -76 kilo. Det deltar over 1300 deltakere fra 40 nasjoner i Europamesterskapet noe som er ny deltakerrekord.

Anders Fjeldberg som vant EM-sølv i fjor hadde gull i blikket denne gangen. Anders imponerte stort i de innledende kampene. Han vant den første kampen mot Danmark 7-0. Den andre kampen mot Latvia vant han 3-0 og kvartfinalen mot Serbia vant han 6-0. I semifinalen møtte han Santatori fra Italia. Det ble en tøff kamp som endte uavgjort etter ekstrarunde slik at det ble dommeravgjørelse. Dommerne valgte Santatori fra Italia som vinner og Anders Fjeldberg gikk til bronsefinalen.

Karate familien Fjeldberg
Broren Thomas Fjeldberg (15) og søsteren Kristine Fjeldeberg (15) er også blitt tatt ut til europamesterskapet .  Thomas kjempet seg helt frem til kvartfinalen som han tapte for Slovenia. Tvillingsøsteren Kristine vant den første kampen, men tapte den neste kampen mot Frankrike.

Norsk karate er på vei tilbake
Norges Kampsportforbund har startet opp et prosjekt for å få norsk karate tilbake i verdenstoppen. Dette er ambisiøs målsetting for karate er en av verdens største idretter og vi konkurrerer i et internasjonalt miljø hvor våre konkurrenter rår over større ressurser enn et lite land som Norge, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges kampsportforbund, men vi er på rett vei. Etter at programmet ble startet har det blitt medaljer i Jr. EM, gull i world cup og sølv i junior VM.

Det kan bli flere medaljer
På søndag som er den siste konkurranse dagen har Norge med fem utøvere og  muligheten for flere medaljer er tilstede. De fem som er igjen er :

Bettina Alstadsæther, Stavanger karateklubb -53 kg
Gitte Helene Brunstad, Mizuchi Karateklubb -60 kg
Nora Evensen, Asker karateklubb, +60 kg
Håkon Fjeldstad, Skedsmo karateklubb -68 kg
Erik Aasberg Vandvik, Stavanger Karateklubb -78 kg

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.