Norges Kampsportforbund

EM bronse til Norge i Karate i Tyrkia

Pressemelding   •   feb 10, 2013 10:45 CET

Åsmund Slettevold fra Os Karateklubb i Bergen vant bronse i Europamesterskapet for juniorer som arrangeres i Konya i Tyrkia hvor det deltar hele 828 utøvere fra 44 nasjoner. Åsmund vant bronsefinalen mot J.Korolkovs fra  Latvia i klassen herrer – 76 kilo hvor det deltok 28 utøvere. Åsmund vant bronsefinalen på dommeravgjørelse.

Åsmund vant den første kampen mot A. Taylor fra England 2-1, men tapte den neste kampen mot U. Aktas fra Tyrkia. Tyrkeren gikk til finalen slik at det ble rekvalifisering.  Åsmund vant den første
rekvalifiseringskampen mot T. Kalogiannis fra  Hellas på dommeravgjørelse, og vant den neste kampen mot  E. PLuxembourg  3-0 og gikk til bronsefinalen som han vant.  U. Aktas fra Tyrkia vant klassen, mens K. Korte fra Damark vant sølv.

Det er ingen tilfeldighet at Åsmund vant. Han trener veldig seriøst og målbevist,  og har en veldig
bra oppføling i klubben sin hjemme på Os, sier Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund er veldig fornøyd med innsatsen for dette er bevis på at den nye satsningen på karate begynner å gi resultater. Målsettingen vår er å få frem utøvere som kan være med å kjempe om medaljer i 2016, og om en mulig OL-plass i 2020.

Sterk satsning på karate
– Vi drømmer om at karate kommer på programmet, og at Tokyo blir valgt som arrangørby. Japan er karatens hjemland, så det hadde blitt fantastisk, mener sportssjef i NKF, Dag Jacobsen.

Norges Kampsportforbund satser nå sterkt på karate, og har engasjert Dr. Wayne Otto O.B.E. (Officer of the British Empire) fra England som eksperttrener. Wayne Otto er med blant annet ni VM-gull den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate.

Med denne siste forsterkningen har Norge nå et av de beste trenerteamene som finnes innen karate.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.