Norges Kampsportforbund

EM sølv til Tina Røe Skaar i Taekwondo

Pressemelding   •   apr 18, 2013 18:22 CEST

Taekwondoutøveren Tina Røe Skaar fra Øvre Romerike Budo senter fikk sølv i Europamesterskapet i taekwondo for de under 21 år etter at hun tapte finalen mot Nafia Kus fra Tyrkia i klassen kvinner pluss 73 kilo. Den tøffe jenta fra Romerike tilhører elitelaget i taekwondo som bor og trener sammen hver dag med den målsettingen å vinne medaljer i sommer-OL i Rio 2016.

Europamesterskapet arrangeres i Chisinau i Moldovai hvor det deltar hele 42 nasjoner. I morgen kan det bli en ny medalje til Norge for da skal Tor Løvset Waage fra Taekwondo team Heimdal i aksjon i klassen herrer – 80 kilo.

Dette er veldig bra prestasjon av Tina Røe Skaar, og siden hun vant EM-sølv i fjor også betyr dette at hun er på rett vei med tanke på sommer-OL i Rio, sier landslagstrener  for taekwondo Dr. Dave Cook  i Norges Kampsportforbund.

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo: mønster og kamp.

• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd
program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og
Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen
er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to
minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out,
vinner kampen. ITF praktiserer semikontakt, mens WTF praktiserer fullkontakt.
Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.