Nokia Norge

En ny familie av smarttelefoner

Pressemelding   •   sep 14, 2010 11:11 CEST

Under arrangementet Nokia World i London lanserer Nokia i dag flere nye smarttelefoner: Nokia E7, Nokia C7 og Nokia C6. Samtlige er basert på den nye versjonen av Symbian-plattformen, en versjon som gir betydelig bedre brukervennlighet, mer funksjonalitet og økt hastighet sammenlignet med tidligere versjoner.

Med den nye versjonen av Symbian kommer også med en oppdatert versjon Ovi Butikk, med bedre brukervennlighet og et bredere utvalg applikasjoner og spill. En ny betaversjon av Ovi Kart er også tilgjengelig for nedlasting fra i dag.

Her er høydepunktene fra dagens lanseringer på Nokia World:

En smarttelefon for alle

Kort om de tre nye smarttelefonene:

• Nokia E7 - profftelefonen. Med Microsoft Exchange ActiveSync på plass gir Nokia E7 direkte og trygg sanntidstilgang til din jobbinnboks og andre personlige applikasjoner. Nokia E7 har en fire tommer stor berøringsskjerm med Nokia ClearBlack-teknologi, noe som gir bedre lesbarhet utendørs, samt fullt tastatur og en fysisk utforming som gjør det enkelt å jobbe med dokumenter. For selskaper som er urolige for sikkerheten, er også en egen sikkerhetsløsning tilgjengelig for Nokia E7. Beregnet utsalgspris er 495 euro, før avgifter og eventuelle subsidier.
  • Nokia C7 – slank og sosial. Få oppdateringer fra sosiale nettverk som Facebook og Twitter på direkten og hold oversikt over e-postkontoene direkte på startskjermen. Nokia C7 har en 3,5 tommer stor AMOLED-skjerm og en innbydende utforming som kombinerer rustfritt stål, glass og avrundede kanter. Beregnet utsalgpris er på 335 euro før avgifter og eventuelle subsidier.

• Nokia C6 – liten og lekker. Nokia C6 (C6-01) har en 3,2 tommer stor AMOLED-skjerm og Nokia ClearBlack-teknologi for bedre lesbarhet utendørs. Den byr på det beste innen sosiale medier og mobil underholdning, og er utformet i rustfritt stål og glass. Vær oppdatert på e-post, ha tilgang til millioner av låter gjennom Ovi Musikk, eller last ned applikasjoner fra Ovi Butikk. Beregnet utsalgspris er 260 euro før avgifter og eventuelle subsidier.

Sammen med Nokia N8 danner disse nyhetene en ny familie med smarttelefoner. Og de har en rekke likheter; alle baseres på den nye versjonen av Symbian som gir en rekke forbedringer og nye funksjoner sammenlignet med tidligere versjoner, som søtte for flere hjemmeskjermer, visuell multitasking og merkbart høyere hastighet. Samtidig vil mye oppleves som velkjent for de som er vant til å bruke Nokias smarttelefoner fra før.

Leveransene av Nokia E7, Nokia C7 og Nokia C6 forventes å starte før utgangen av året.

… og innhold for alle

Med de nye smarttelefonene er det duket for en bedre opplevelse av innholdsbutikken Ovi Butikk, med et mer brukervennlig grensesnitt og bedre søkemuligheter for å finne frem til relevante og morsomme applikasjoner og spill.

Sammen med Qts utviklingsmiljø byr Symbian-plattformen utviklerne på rike muligheter for enkel utvikling av applikasjoner til smarttelefoner, og det med stor rekkevidde.

En mobil verden sentrert rundt deg

En ny betaversjon av Ovi Kart er tilgjengelig for nedlasting fra i dag. Denne gir brukerne nye funksjoner og enda mer detaljerte kart. Med betaversjonen kommer visning av undergrunnsbaner, trikkelinjer og tog i 85 byer over hele verden, sanntids trafikkinformasjon, sikkerhetsvarsler i eller ute av navigasjonsmodus, visning av parkeringsplasser og bensinstasjoner, samt varsling av fartsgrenser. I tillegg kommer bedre søkemuligheter og funksjoner for deling av lokasjon via tekstmelding eller e-post på andre telefoner utstyrt med nettlesere.

Nytt på utstyrsfronten

Blant nyhetene i dag er også hodesettet Nokia Bluetooth Stereo Headset BH-905i, et hodesett som gir en bedre lydopplevelse med aktiv støyreduksjon, i tillegg til fem andre Bluetooth hodesett utviklet for å dekke en rekke ulike behov som håndfri multitasking, samtaler og navigasjon i bilen med stemmeguiding.

Besøk www.nokia.com/press for pressemateriell, inkludert bilder og produktinformasjon. For mer informasjon om Nokia World 2010, gå til: http://events.nokia.com/nokiaworld.

Vi i Nokia ønsker å knytte mennesker sammen. Vi kombinerer avansert teknologi med personlig tilpassede tjenester som lar mennesker holde kontakten med det som er viktig for dem. Hver dag holder mer enn 1,3 milliarder mennsker kontakt med hverandre via en Nokia-terminal – fra mobiltelefoner til avanserte smarttelefoner og høytytende mobile datamaskiner. Nokia integrerer i dag sine terminaler med innovative tjenester gjennom Ovi (www.ovi.com), inkludert musikk, kart, applikasjoner, epost med mer. Nokias NAVTEQ er ledende innen omfattende digital kartlegging og navigasjonstjenester, mens Nokia Siemens Networks byr på utstyr, tjenester og løsninger for kommunikasjonsnettverk over hele verden.