TV 2

- En spesiell kveld for en viktig sak

Pressemelding   •   aug 05, 2015 08:51 CEST

For første gang skal far Hallvard og datter Katarina Flatland lede et tv-program sammen når TV 2 22. august sender innsamlingsaksjonen «Aksjon Sunnaas: Fra tragedier til mirakler», direkte fra Sunnaas sykehus. Etter Hallvard Flatlands alvorlige sykdom for to år siden, blir det en helt spesiell sending for både far og datter.

Vinteren 2013 ble tv-profilen Hallvard Flatland brått alvorlig syk. Etter en lang og tøff sykdomsperiode for både Hallvard og resten av familien, bar det til Sunnaas sykehus for rehabilitering.

- Det blir spesielt å lede et program sammen med Katarina, og ekstra spesielt blir det å lede nettopp «Aksjon Sunnaas: Fra tragedier til mirakler», fordi vi og resten av familien har en historie sammen som inkluderer Sunnaas sykehus. Vi føler på denne måten at vi gir noe tilbake, og håper at hele Norge slutter opp om Sunnaasstiftelsens innsamlingsaksjon til inntekt for rehabiliteringsformål over hele landet, sier Hallvard Flatland.

Lørdag 22. august skal Hallvard tilbake til Sunnaas, sammen med datteren Katarina, for å lede en helaften på TV 2 med flotte artister som blant andre Hanne Krogh, Marianne Antonsen, Halvdan Sivertsen, Bjarte Hjelmeland, Rein Alexander og Øystein Baadsvik – i tillegg til sterke historier knyttet til Sunnaas.

- Jeg sier litt hårete at målet med denne innsamlingsaksjonen er å kunne «hjelpe lamme til å gå og stumme til å snakke». Selv ble jeg trillet inn i rullestol, og gikk ut dørene på egne bein ti uker senere. I løpet av de ti ukene fikk jeg både se og selv oppleve det utrolig viktige arbeidet som gjøres på Sunnaas, forteller Hallvard.

- Mange tror at ulykker eller alvorlig sykdom aldri vil ramme dem selv, men det kan det fort gjøre. Derfor er Sunnaas og andre rehabiliteringsinstitusjoner viktige for oss alle. Vi håper mange vil være med å hjelpe Sunnaasstiftelsen å gi rehabiliteringsfeltet et løft gjennom denne innsamlingen. Midlene skal blant annet gå til banebrytende forskning og utvikling av ny teknologi. Innsamlingsaksjonen vil også bidra til aktivitet og god livskvalitet for barn og voksne som har havnet i en vanskelig situasjon etter sykdom og skade, sier han videre.

- Det blir en helt spesiell kveld for oss. Vi har selv fått føle hvor fantastisk jobben som gjøres på Sunnaas er. Vi har verdens beste helsevesen i Norge, men samtidig er det mye som ikke blir dekket. Dette håper vi å kunne gi et bidrag til. For meg blir dette ikke bare en jobb, jeg kjenner også på den personlige motivasjonen. Jeg gleder meg veldig, sier Katarina Flatland.

Innsamlingsaksjonen gjennomføres i regi av Sunnaasstiftelsen, en stiftelse som arbeider for å dekke gapet mellom offentlige bevilgninger og pasientens behov.

- Å få en alvorlig sykdom eller skade som kan medføre lammelse eller kognitiv svikt er svært alvorlig. Mange opplever at de trenger mye hjelp og støtte, selv til enkle dagligdagse gjøremål. Sunnaasstiftelsen vil hjelpe dem å finne en vei videre, ved å legge til rette for mestring, livskvalitet og integrering i samfunnet. Vi vil også bidra til å fremme banebrytende forskning og ny teknologi som kan hjelpe mennesker over hele landet å leve et aktivt liv til tross for at de har vært rammet av alvorlig sykdom eller skade, sier daglig leder av stiftelsen, Marianne Holt Dybwad.

Hun er svært takknemlig for at Hallvard og Katarina Flatland og TV 2 støtter det viktige arbeidet gjennom tv-sendingen «Aksjon Sunnaas: Fra tragedier til mirakler».

- Programlederne har sterke personlige erfaringer, og et engasjement og forståelse for hvor viktig god rehabilitering er. Det betyr utrolig mye at TV 2 støtter innsamlingsaksjonen for de menneskene som må finne en vei videre etter sykdom og skade. Vi håper at mange vil være med å hjelpe til å gjøre det umulige mulig, avslutter Dybwad.

«Aksjon Sunnaas: Fra tragedier til mirakler» sendes på TV 2 lørdag 22. august kl. 20.30.

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal og en av landets sterkeste merkevarer. TV 2 er en del av mediehuset TV 2, og virksomheten omfatter både tv, internett, mobil samt nye interaktive plattformer. Mediehuset TV 2 står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole. TV 2 er et selskap i vekst, og det drives betydelig forretningsutvikling knyttet til morgendagens medier.