Vitusapotek

En tryggere hverdag for deg med diabetes

Pressemelding   •   feb 11, 2013 08:43 CET

Sammen med gode råd om riktig bruk av medisiner får du nå DiabetesGuard hos Vitusapotek.
DiabetesGuard er en skreddersydd mobilapp for diabetikere. Tjenesten er utviklet av SmartCare i samarbeid med helsepersonell og varsler dine nærmeste dersom du får føling eller trenger hjelp.
Målet er å tilby diabetikere og pårørende en økt trygghet i hverdagen, og bidra til en langsiktig helsegevinst.

Derfor har vi inngått et samarbeid med SmartCare, sier farmasøyt Kjerst Aarskog ved Vitusapotek. Videre forklarer hun at DiabetesGuard er et supert hjelpemiddel for å trygge hverdagen til diabetikere, men også å gjøre hverdagen enklere ved at du kan bestille klargjøring av din e-resept hos et Vitusapotek via denne appen.

Hva er DiabetesGuard?

DiabetesGuard er en mobilapplikasjon spesielt utviklet for diabetikere. Applikasjonen består blant annet av tre ulike alarmfunksjoner, som skal gi diabetikere og pårørende økt trygghet i hverdagen.

·  Vekkerklokkefunksjon. Her velger du når alarmen skal ringe, som ved vanlig vekkerklokke. Dersom du får føling og ikke klarer å slå av alarmen vil pårørende automatisk bli varslet.

·  Aktivitetsfunksjon. Her blir pårørende varslet dersom du får føling mens du er i aktivitet, for eksempel på joggetur. De får også beskjed om hvor du befinner deg.

·  HJELP funksjon. Hvis du er alene og trenger hjelp kan du trykke på HJELP knappen. Da varsles dine pårørende og de får en forhåndsskrevet beskjed fra deg med instruksjoner om hva de skal gjøre.

Pårørende som varsles trenger ikke å ha en smarttelefon, det er tilstrekkelig med en vanlig mobiltelefon med sms-funksjon. DiabetesGuard fungerer der GSM fungerer(mobildekning).

Vitusapotek og DiabetesGuard

Vitusapotek er opptatt av gode løsninger som kan forenkle og trygge hverdagen for våre kunder. I tillegg til alarmfunksjonene kan du med DiabetesGuard bestille klargjøring av din e-resept hos Vitusapotek, da slipper du å vente mens apoteket gjør klar resepten din. Diabetikere har ofte mange resepter så denne kundegruppen kan oppleve denne tjenesten som svært tidsbesparende, sier Kjersti. Du kan også finne ditt nærmeste Vitusapotek og lese om ulike utfordringer ved diabetes.

Hos Vitusapotek kan du som diabetiker i tillegg til diabetesrådgivning få informasjon om DiabetesGuard og hjelp til å laste ned og bruke tjenesten. DiabetsGuard kan også lastes direkte fra AppStore eller GooglePlay.

Vitusapotek og diabetes

Diabetes er en kronisk sykdom, og alle som har type 1-diabetes har sykdommen livet ut.
For diabetikere og pårørende er apotekbesøk en del av hverdagen, dette er en av grunnene til at Vitusapotek retter et ekstra fokus på diabetes.

Behandling ved diabetes er krevende, og dessverre blir ikke alltid medisinene brukt optimalt. Farmasøyter hos Vitusapotek er legemiddeleksperter og kan bidra til riktig og trygg medisinbruk, veilede i riktig blodsukkermåling og bruk av annet diabetesutstyr.

Bestill klargjøring av e-resept hos Vitusapotek

Diabetes krever både medisiner og utstyr til blodsukkermåling. Hvis du vil slippe å vente mens vi gjør klar resepten for deg i apoteket, kan du sende inn din bestilling på klargjøring av e-resept her. Denne funksjonen kan du også bruke fra DiabetesGuard.

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.