Lederne

Enighet for sliterne ga resultat i meklingen på sokkeloppgjøret

Pressemelding   •   jun 18, 2014 01:10 CEST

Et forpliktende utvalgsarbeid om utfordringene knyttet til eldre arbeidstakere var blant resultatene som natt til 18. juni ga enighet i meklingen på sokkeloppgjøret.

Det ble kl. 01.00 natt til 18. juni enighet i meklingen på sokkeloppgjøret mellom Lederne og Norsk olje og gass.

- Vi er svært fornøyd med prosessen og resultatet, som betyr at vi har fått et forpliktende utvalgsarbeid for de interesserte organisasjoner, deriblant Lederne, rundt de særlige utfordringene knyttet til eldre arbeidstakere på sokkelen, sier Ledernes forbundsleder Jan Olav Brekke i en kommentar.

For Lederne er det viktig å ivareta de arbeidstakerne som av helsemessige årsaker ikke klarer å stå til pensjonsalderen, og derfor er det etter Ledernes mening nødvendig med en fleksibel pensjonsalder. Pensjon, som det ble streiket på i 2012, er også svært viktig for yngre arbeidstakere.

Innen august 2015 skal det gjennomføres et utvalgsarbeid om sliterproblematikken på sokkelen. Ledernes medlemmer er særlig utsatt for helsemessige konsekvenser i sitt arbeid på grunn av nattarbeid, kjemikalieeksponering, vibrasjon og elektromagnetisk stråling. Ledernes medlemmer er også med i beredskapsorganisasjonen og må derfor møte samme fysiske krav som profesjonelle røykdykkere på land, Norsk olje og gass´ 4-års sertifikat samt det generelle helsesertifikatet. Målet må være å finne fleksible ordninger slik at Ledernes medlemmer kan få en verdig avgang fra yrkeslivet.

Brekke utdyper at utfordringene knyttet til eldre arbeidstakere prioriteres høyt på vegne av medlemmene. Han fremhever på vegne av Ledernes forhandlingsutvalg at dialogen mellom partene har vært konstruktiv og løsningsorientert under årets mekling.

- På bakgrunn av dette resultatet er totalbildet langt bedre enn etter forhandlingsbruddet 8. mai. Vi har en klar oppfatning av at dette vil styrke kommende lokale lønnsforhandlinger i de ulike selskapene, sier han.

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. Over 17.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.