Epson Norge

Epson oppnår Eco Passport by Oeko-Tex®-sertifisering

Pressemelding   •   nov 30, 2016 17:14 CET

Epsons blekk og skrivere har fått den internasjonale Oeko-Tex ® Association Eco Passport-sertifiseringen1 for trygge og bærekraftige tekstilkjemikalier. Oeko-Tex ® Eco Passport er en internasjonalt anerkjent sikkerhets- og miljøsertifisering for produsenter av kjemikalier til tekstilbehandling og kjemiske sammensetninger som fargestoffer, tilsetningsstoffer, blekk, etterbehandlingsmidler og vaskemidler.

Før tildeling av Eco Passport, utfører Oeko-Tex omfattende tester for skadelige stoffer i tekstiler og tekstiltilbehør basert på et stort spekter av kriterier og sikkerhetsstandarder.

Oeko-Tex® Eco Passport gir sluttbrukere og kunder sertifisert sikkerhet for at Epsons blekkskrivere og blekk har oppnådd høyeste standarder for miljømessig bærekraft og er fri for skadelige stoffer.

Epsons sertifiserte Eco Passport-blekkprodukter inkluderer UltraChrome DS blekk til SC-F6000, SC-F6200, SC-F7000, SC-F7100, SC-F7200, og sublimeringsskriverne i SC-F9200-serien, i tillegg til UltraChrome DG-blekk og tilsetningsstoffer for klargjøring av stoffmaterialer som brukes i tekstilskriveren SureColor SC-F2000.

Henning Olhsson, direktør for Epson Corporate Social Responsibility (CSR) for Europa, Midtøsten og Russland (EMEAR), uttaler: “Epson er svært glad for å bli tildelt et Eco Passport fra Oeko-Tex®. Epson søker kontinuerlig å bidra til et bærekraftig samfunn ved å redusere den miljømessige påvirkningen av produkter og tjenester. Ved å oppnå Eco Passport-sertifisering, gir vi våre kunder trygghet og forsikring om at vårt tekstilblekk og skrivere møter den høyeste mulige sikkerhetsstandarden.

“Miljø er av avgjørende betydning for Epson. Som en del av vår strategi har Epson skissert Miljøvisjon 2050, der målet er 90% reduksjon av CO2 -utslipp i hele livssyklusen til alle produkter og tjenester innen 2050. Epson har allerede gjort store fremskritt for å redusere miljøpåvirkning på tvers av produkter og produksjonsprosesser.”

Epson, som tilbyr en rekke blekkskrivere som er utstyrt med selskapets effektive Micro Piezo-teknologi, fremmer digitaliseringen av tekstil og utskrift på bekledning. Virksomhetens fargesublimeringsskrivere, digitale tekstil- og direct-to-garment-skrivere kan utføre nøyaktig fargegjengivelse på tekstiler, hvilket er vanskelig med analoge prosesser. De kan også gjengi komplisert design ned til de fineste detaljer samtidig som utskriftsprosessen forkortes.

For å sikre at samme høye nivå av produktkvalitet i alle land og områder i verden har Epson etablert en forent kvalitetssikring og policyer for produktsikkerhet. Epsons etterlevelse av produktsikkerhet og miljø er beskrevet i EQS Epson Quality Standard. De omfattende standardene er implementert i hele Epson Group. EQS angir uavhengige kontroller som virksomheten implementerer bredt for å oppfylle eller overgå juridiske og lovmessige krav i de enkelte landene.

Notes to Editor

Images: Click on each image to download high resolution jpeg or request from xxx

About Oeko-Tex
Oeko-Tex is the world's leading testing and certification system for verifying the safety of textile products. Oeko-Tex certifications for textile products cover all stages of production, from raw materials to end products. There is also a certification for environmentally friendly production sites. The Oeko-Tex Standard 100 is a certification system for products. In the more than two decades since its inception, more than 150,000 articles have been tested globally. This certification, which is only granted for articles that clear strict criteria for more than 300 harmful substances, also meets international restrictions on harmful substances, including Japan's azo restrictions in textile products. Eco Passport was established as a safety certification system that is applicable further up the supply chain than the Oeko-Tex Standard 100. http://nissenken.or.jp/english/service/oeko.html

[1]The Eco Passport certification system was launched by Nissenken in June 2016. Following on the heels of the Oeko-Tex Standard 100, a worldwide safety certification system in which textile products are tested for harmful substances, Eco Passport is a new testing and certification mechanism that textile chemical manufacturers and suppliers can use to demonstrate that their colorants, auxiliaries, finishing assistants, and other textile chemicals can be used in safe and sustainable textile production. The Eco Passport initiative seeks to confirm compliance with restrictions enacted in April 2016 on the use of certain arylamines[1] and to ensure the safety and sustainability of chemicals, colorants, and auxiliaries upstream in the textile industry supply chain.

Om Epson
Epson er en global teknologileder dedikert til å koble sammen folk, gjenstander og informasjon med originale, effektive, kompakte og presise teknologier. Med et produktutvalg som omfatter alt fra blekkskrivere og digitale utskriftssystemer til 3LCD-projektorer, smartbriller, sensorsystemer og industriroboter, er selskapet fokusert på å drive frem innovasjoner og overgå kundenes forventninger innen blekkteknologi, visuell kommunikasjon, teknologi du kan ha på deg og robotikk.

Epson-konsernet, som eies av japanske Seiko Epson Corporation, har nærmere 73 000 ansatte i 91 selskaper rundt om i verden, og er stolt av bidraget til samfunnene hvor det driver virksomhet og arbeidet med å redusere miljøpåvirkningen.

Om Epson Europa

Epson Europe B.V. er lokalisert i Amsterdam og er konsernets regionale hovedkontor for Europa, Midtøsten, Russland og Afrika. Epson Europe har 1700 ansatte, og hadde en omsetning 1551 millioner euro i regnskapsåret 2014. http://www.epson.no

Miljøvisjon 2050