Landis+Gyr

ERDF har valgt Landis+Gyr til det første trinnet i utplasseringen av Linky-målere

Pressemelding   •   sep 10, 2014 07:00 CEST

Landis+Gyr er valgt til å levere en betydelig andel Linky-målere til ERDF (Frankrikes nasjonale kraftdistributør, Électricité Réseau Distribution France). Målerne vil bli produsert i Montluçon i Frankrike, hvor Landis+Gyr har holdt til siden 1940.

I dag kunngjorde Landis+Gyr, verdenslederen innen energistyringsløsninger, at de hadde undertegnet en kontrakt for levering av Linky-målere til ERDF til en verdi av ca. 60 millioner euro. Landis+Gyr er en av de ledende leverandørene til dette strategiske programmet. Helt fra starten av har de vært involvert i både konstruksjon og testing av Linky-måleren i henhold til ERDFs spesifikasjoner. Måleren er basert på PLC-teknologi (Power Line Communication).

ERDF administrerer strømfordelingsnettet for 95 prosent av byområdene. Selskapet står for driften, utviklingen og vedlikeholdet av 1,27 millioner km med kraft­linjer som betjener 35 millioner kunder.

I 2010 gikk ERDF inn i det første pilotprosjektet for intelligente eller smarte målere, som omfattet 300 000 intelligente Linky-målere og 7000 datakonsentratorer samt et sentralsystem som kan skaleres opp til 35 millioner endepunkter. Landis+Gyr var en av tre utstyrsleverandører i dette pilotprosjektet, og selskapet leverte gode resultater.

Etter denne suksessen ga den franske regjeringen og de franske energireguleringsmyndighetene (CRE) grønt lys til en landsomfattende utrulling av disse målerne.

Midtveis i 2013 gikk ERDF ut med en offentlig anbudsinnbydelse for den første fasen i utplasseringen av målere, der utrullingen er planlagt å finne sted mellom 2015 og 2016. Volumet i det første trinnet er tre millioner Linky-målere og 80 000 datakonsentratorer, fordelt på G1-teknologi (PLC-PLAN) og G3-teknologi (PLC basert på OFDM-teknologi).

– Landis+Gyr er stolte over å ha blitt valgt av ERDF som en av hovedleverandørene til dette ambisiøse programmet for å ta teknologien med intelligente målere ut til hele Frankrike, forteller Andreas Umbach, konsernsjef i Landis+Gyr. – Vi ser frem til å hjelpe dem med å nå målet om gi kundene bedre mulighet til å styre strømforbruket.

Denne kontrakten utgjør første del av ERDFs planer for utplassering av Linky-målere i Frankrike mellom 2015 og 2021.

– Tildelingen av disse kontraktene markerer et viktig steg for ERDF og innleder den industrielle fasen av Linky-programmet, tilføyer Bernard Lassus, direktør for ERDFs Linky-program. – Suksessen er basert på partnerskapet mellom ERDF og alle leverandører. Med disse intelligente målerne har ERDF blitt en del av den digitale revolusjonen og støtter med det utviklingen av intelligente strømnett i Frankrike.

– Linky er det første skrittet mot fremtidens intelligente strømnett i Frankrike, og ERDF vil fortsatt prioritere å modernisere det franske strømnettet, sier Christian Huguet, Country Manager for Landis+Gyr i Frankrike. – Landis+Gyr har en lang og god tradisjon for samarbeid med ERDF, og vi er stolte over å kunne tilby dem produkter fremstilt i Frankrike, i Montluçon, både innenfor G1 og innenfor G3 PLC-teknologi. Når dette programmet er fullført, vil det bli regnet som en av verdens hittil største utrullinger av intelligente målere.,

Om Landis+Gyr

Landis+Gyr er verdensledende leverandør av integrerte energistyringsprodukter tilpasset kraftsel­skapenes behov og med en unik evne til å levere avanserte ende-til-ende-måleløsninger. I dag tilbyr selskapet en bred portefølje av produkter og tjenester innen strømmåling, og baner vei for neste generasjon av intelligente strømnett. Landis+Gyr har en årlig omsetning på mer enn 1,5 milliard dollar og er en uavhengig vekstplattform innenfor Toshiba Corporation (TKY:6502). Innovation Network Corporation i Japan har en eierandel på 40 prosent. Selskapet opererer i 30 land på fem kontinenter og sysselsetter 5500 medarbeidere, som har som eneste oppgave å hjelpe verden med å styre energi på en bedre måte.

Landis+Gyr er den globale industrilederen innen målerløsninger for elektrisitet, gass, varme/kulde og vann  for kraftleverandører. Ved hjelp av overlegen teknologi har selskapet siden 1896 bistått sine kunder med å takle de utfordringer som drift, lovverk og sluttbrukere skaper. I dag hjelper vi leverandører verden over med å bygge ut smartere strømnett.