Nyhetstips

Erik Sønsterud er Årets økonomi-/finansdirektør 2010

Pressemelding   •   nov 04, 2010 16:37 CET

Erik Sønsterud ble tildelt prisen for Årets økonomi-/finansdirektør 2010 på Econas (tidligere Siviløkonomene) årskonferanse i dag. Prisen deles ut av Econa og har som formål å belyse økonomifagets betydning og økonomers samfunnsbidrag.

Erik Sønsterud er siviløkonom og statsautorisert revisor og har siden 2008 vært ansatt som CFO i Møllergruppen. Her har han de siste årene bidratt til økt lønnsomhet og samtidig skapt større forståelse for viktigheten av moderne økonomistyring og –ledelse. Sønsterud startet sin karriere som rådgiver og revisor i Coopers & Lybrand (nå PwC). Han fortsatte som økonomisjef i DSND Søndenfjeldske og som økonomidirektør i InFocus, før han ble partner i PriceWaterhouseCoopers, PwC.

I juryens begrunnelse heter det;
Årets vinner har vist god forståelse for bedriftens verdidrivere, er fremtidsrettet og viser gode lederegenskaper. Vinneren beskrives som en forretningsorientert CFO med et offensivt syn på utviklingen av morgendagens økonomi- og styringssystemer, og har en betydelig faglig bredde og tyngde knyttet til sentrale deler av økonomi- og finansområdene. Han har hatt en sentral rolle i forbindelse med omfattende og nødvendige endringsprosesser i selskapet blant annet som følge av finanskrisen. Juryen har også merket seg at vinneren er opptatt av å løfte frem innsats fra øvrige medarbeidere og opptrer støttende i forbindelse med å videreutvikle organisasjonen.

For mer informasjon kontakt Iman Winkelman, samfunnskontakt i Econa (tidligere Siviløkonomene). Telefon: 976 77 528 , winkelman@sivilokonomene.no

Econa er en interesseorganisasjon for siviløkonomer og masterutdannede i økonomi og ledelse. Organisasjonen har 17 000 medlemmer, 14 lokalavdelinger og studentgrupper på de største studiestedene.
Siviløkonomene arbeider for å:
- Sikre at norsk økonomisk-administrativ utdanning skal holde god internasjonal standard
- Samle medlemmer rundt felles faglige, sosiale og økonomiske interesser
- Sikre gode lønns- og ansettelsesvilkår for våre medlemmer
- Sikre høyt faglig og etisk nivå blant våre medlemmer

Siviløkonomene er medlem i Akademikerne, hovedsammenslutningen for langtidsutdannede