Universum Norge

Ernst&Young og Siemens er mest populær i Norden

Pressemelding   •   jun 07, 2013 07:00 CEST

Nærmere 48 000 nordiske studenter har stemt frem Ernst & Young og Siemens som de mest attraktive arbeidsgiverne.

Disse bedriftene er assosiert med muligheter og innovasjon, som er veldig viktig for studentene når de skal velge sin fremtidige arbeidsgiver, sier Carlo Duraturo, Universum Norge.

De nordiske ingeniørene er mest tiltrukket av energibransjen, og produksjon. Økonomistudentene er opptatt av bank, revisjon og konsulentindustrien.

Norske studenter er minst villig til å flytte på seg

Kun 16 % av de norske studentene ønsker å starte sin karriere utenfor landegrensene, mens nærmere en tredjedel av våre danske naboer er villig til å flytte utenlands. Sverige og Finland er midt mellom, med ca 20 % som ønsker seg ut.

- De danske studentene er nok mer bevisst det tøffe arbeidsmarket i landet, og er dermed mer åpen for å flytte på seg for jobb. De norske studentene har det foreløpig godt hvor de er, og er mest tiltrukket til de store norske byene, sier Duraturo.

Entreprenørskapsånden sterkest blant IT studenter

Samlet sett for alle de nordiske studentene i undersøkelsen er det ca 11 % som ønsker å starte sin egen bedrift. Men, blant de norske IT studentene som besvarte Universums undersøkelse var det hele 22 % som ønsket å starte for seg selv.  Danskene ligger litt foran oss med 32 % som har entreprenørambisjoner. Svenskene og finnene ligger litt bak på 20 %.

Topp 10 rangering blant 47 943 nordiske studenter

8. Skanska

9. Accenture

10. The Boston Consulting Group

For hele rangeringen, gå til  http://www.universumglobal.com/IDEAL-EmployerRankings/Nordic-Top-50

Analyse- og konsulentbyrået Universum gjennomfører undersøkelser blant studenter og yrkesaktive hvor arbeidsmarkedet blir kartlagt. I over 23 land, og 25 år har Universum vært spesialisert innen employer branding.