Vitusapotek

Et sikkert vårtegn

Pressemelding   •   mar 13, 2013 12:05 CET

Or og hassel har allerede begynt å spre pollen over store deler av landet, og snart følger andre pollentyper etter. Over en million nordmenn går allergiske tider raskt i møte.  Et godt råd til deg som er allergiker, er å starte tidlig med allergimedisiner. Dessuten er det smart å følge med på pollenvarslingen så du kan ta dine forholdsregler.

Riktig bruk – bedre effekt
Allergimedisiner demper immunforsvarets reaksjon på stoffer vi reagerer allergisk på. Medisinene gjør oss ikke friske, men reduserer plagene. De fleste får tilstrekkelig effekt ved bruk av vanlige allergimedisiner, om de brukes riktig. Start med allergimedisin i god tid før pollensesongen, og bruk medisinen fast gjennom hele sesongen, også på dager med lite spredning.

For de som ikke får tilstrekkelig effekt av vanlige allergimedisiner kan allergivaksinasjon være et alternativ.

Fakta om pollenallergi
Pollenallergi er allergi mot visse proteiner i pollen fra ulike typer planter. Ved pollenallergi blir immunforsvaret aktivert når man kommer i kontakt med visse typer pollen. Denne aktiveringen utløser de typiske allergiske symptomene som nysing, rennende nese og kløende øyne.
Pollen er små partikler fra planter, som spres med vind eller insekter for å bestøve andre planter av samme art. De vanligste pollentypene å reagere på er bjørk, or, hassel, ulike gressarter, burot og salix (selje, vier og pil).

Svært mange pollenallergikere rammes også av kryssallergi, det vil si at de reagerer på visse matvarer både i og utenom pollensesongen.

Slik bruker du allergimedisin riktig
________________________________________________________

• Allergimedisiner virker best om de tas forebyggende, og man bør derfor starte behandlingen i god tid før allergisesongen begynner.
  • Allergimedisin bør tas regelmessig gjennom hele sesongen, også på dager med lite spredning.
  • Skyll øynene og nesen med saltvann før bruk av henholdsvis øyedråper og nesespray. Saltvannet skyller vekk pollenkorn og bedrer effekten av lokale allergimedisiner
  • Kontaktlinsebrukere bør bruke øyedråper uten konserveringsmiddel (endosebeholdere), fordi konserveringsmiddel kan misfarge linsene. Spør oss på apoteket om dine øyedråper kan brukes av kontaktlinsebrukere.

Se utdypende informasjon om pollen og pollensesongen her.

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.