Reitangruppen

Etter føre-var-prinsippet trekker REMA 1000 produktet "Lasagne Bolognese" 1 kg fra markedet

Pressemelding   •   feb 08, 2013 16:00 CET

Aftenposten skrev i dag at Findus i Storbritanna analyserte lasagnepakker og fant at flere av dem inneholdt hestekjøtt. Funnene i Storbritannia har ført til at også Findus Sverige tilbakekaller lasagneproduktet fra eget lager, skriver Expressen. Det er det franske selskapet Comigel som lager lasagnen for Findus, og det er fra en underleverandør til dette selskapet hestekjøttet skal stamme fra.

Etter føre-var-prinsippet trekker REMA produktet "Lasagne Bolognese" 1 kg fra sine butikker, etter i dag å ha oppdaget at det er samme underleverandør/ produsent til Findus som produserer for Comigel. Produktene i REMA 1000 er ikke analysert ennå.

- For oss er det viktig at varedeklarasjonen alltid er helt riktig, og at kvaliteten alltid settes først. Derfor ønsker vi å undersøke om det kan forefinnes hestekjøtt i våre produkter også, ettersom dette er samme underleverandør. Vi har derfor sendt en melding ut til våre butikker at vi trekker dette produktet fra våre butikkhyller, sier kvalitetssjef i REMA Trading, Ane Grjotheim.

Hvis enkelte kunder vil levere tilbake lasagnen og få tilbake pengene, opplyser REMA 1000 om at det er bare å ta med produktet tilbake til butikken for refusjon.

Ifølge det britiske mattilsynet FSA er det ingenting som indikerer at hestekjøttet er skadelig. De opplyser imidlertid at de har satt i gang tester som skal undersøke om lasagnen inneholder veterinærmedikamentet phenylbutazone. FSA anbefaler britiske kunder som har kjøpt lasagnen om ikke å spise den og om å levere den tilbake til butikken.