Europafilm AS

Europafilm presenterer: Mesterkokken

Pressemelding   •   okt 22, 2012 08:45 CEST

Europafilm presenterer den fornøyelige, kulinariske komedien Mesterkokken, som kommer på kino 23. november. Med god og tradisjonell fransk mat i sentrum tar filmen på komisk vis et oppgjør med molekylær gastronomi. Jean Reno spiller den pretensiøse stjernekokken Alexandre Legarde, som blir konfrontert av det faktum at han holder på å miste sin plass på den kulinariske tronen.

I filmen møter vi 32 år gamle Jacky Bonnot (Michaël Youn). Han elsker gourmetmat, og med sitt udiskutable talent drømmer han om å åpne sin egne, utsøkte restaurant. Men han og hans kones finansielle situasjon tvinger ham til å ta ulike strøjobber han aldri klarer å beholde. En dag møter han Alexandre Lagarde (Jean Reno), en berømt kokk med flere Michelin-stjerner. Lagarde er i alvorlig konflikt med den nye administrerende direktøren i konsernet som eier restauranten hans, og på desperat jakt etter en ung assistent som kan hjelpe han med en ny, spennende meny før Michelin-guidens kritikere kommer for å bedømme maten hans.

Jean Reno forbindes ikke først og fremst med komedie. Den i dag svært etablerte skuespilleren ble født i Casablanca i Marokko av spanske foreldre og flyttet til Frankrike da han var 17 år. Etter å ha spilt i en rekke franske filmer kom hans gjennombrudd med filmen Det store blå (1988), regissert av Luc Besson. I 1994 spilte han i den engelsktalende Besson-filmen Léon og ble med dette en stor internasjonal skuespiller. De senere årene har Reno vært å se i filmer som Da Vinci koden (2005), Couples Retreat (2009) og Utryddelsen (2010).

Michaël Youn er fransk skuespiller, sanger, komiker og TV- og radiopersonlighet. Han begynte sin karriere i radio før han gikk over til TV-showet Morning Live. Youn har også hatt suksess med musikkparodien Bratisla Boys. I 2010 regisserte Youn sin første spillefilm, Fatal, hvor han også spiller rollen som Robert Lafondue.

Regissør Daniel Cohen har hatt et ønske om å lage film som gjør oss sultene på å lage god og ærlig mat. Med det nåværende fokuset på mat både i media og hos folk flest slår filmen et slag for tradisjonell og god mat, og ironiserer på klassisk fransk vis over molekylær gastronomi. For alle ‘foodies’ er filmen et must.