Europafilm AS

Europafilm presenterer: The Mill & the Cross -En film av Lech Majewski

Pressemelding   •   nov 14, 2011 09:35 CET

Bak ethvert storslagent maleri ligger en enda større historie.

Det har tatt Lech Majeweski tre år å fullføre The Mill and The Cross. Den polsk-svenske samproduksjonen baserer seg på Michael Francis Gibsons bok ved samme navn – en analyse av Pieter Bruegel (den eldre)sitt maleri Korsvandringen - Kristi gang til Golgata. Inspirert av Gibsons innsikt og tolkning av Bruegels maleri tok Majewski i mot utfordringen om å lage en tilsvarende visuell fortolkning av de flamske mesterverkene. Arbeidet har krevd tålmodighet og fantasi, samt anvendelse av ny CG teknologi og 3D effekter; resultatet er digitalt teppe med lag på lag av perspektiv, atmosfæriske fenomener og mennesker.

Pieter Bruegels episke mesterverk skildrer pasjonen satt i Flandern under den brutale spanske okkupasjonen i 1564. Av de mer enn 500 figurene som fyller Bruegels lerret fokuserer The Mill and The Cross et dusin av dem, hvis liv utfolder seg og sammenbindes i et landskap bebodd av bønder og riddere. Blant dem møter vi også Bruegel selv (Rutger Hauer), mesenen Nicholas Jonghelinck (Michael York) og den sørgende jomfru Maria (Charlotte Rampling) som alle er delaktige i dramaet som utspiller seg i en evig loop – både i filmen og i det virkelige maleriet.

“Jeg ønsker at hver publikummer skal føle at de lever inni maleriet.” Lech Majewski til ARTnews, Oktober 2010.

OM DE MEDVIRKENDE
Nederlandske Rutger Hauer startet sin karriere i 1969 med tittelrollen i TV-serien Floris. Hauers filmgjennombrudd kom i 1973 med suksessfilmen Turkish Delight, som også ga et springbrett for hans internasjonale karriere: To år senere debuterte han i sin første engelskspråklige film i det britiske apartheiddramaet The Wilby Conspiracy (1975), mot Michael Caine og Sydney Poiter. I 1981 fikk han sitt amerikanske fimgjennombrudd I Sylvester Stallone-filmen Nighthawks (1981). Året etter var han å se i sin mest kjente rolle – som den voldelige, men sympatiske Roy Batty i  idley Scotts Blade Runner(1982). I stadige roller som skurk vil mange huske ham i minneverdige roller blant annet kardinal i Sin City (2005) og som den underfundige konsernlederen i Waynes Enterprises i Batman Begins(2005).

Charlotte Rampling (f. 1946) startet sin karriere som modell, men debuterte som filmskuespiller i Richard Lesters The Knack... and How to get it (1965). Med sitt kalde, vakre utseende har hun tolket kompliserte femmes fatales i en rekke filmer. Hun har spilt i flere seksuelt provoserende filmer som i Basic Instinct (2006) mot Sharon Stone. Mer nylig portretterte hun moren til Keira Knightleys karakter i The Dutchess. Hun har også medvirket i Todd Solondzs Life During Wartime, Mark Romaneks Never Let Me Go og Lars von Triers Melancholia.

Michael York (f. 1942) har spilt i en rekke filmer, TV-serier og teatre i England og USA. I Franco Zeffirellis Romeo og Julie (1967) spilte han rollen som Tybalt med Richard Burton og Elizabeth Tyler som motspillere. Han turnerte med National Youth Theatre, foruten University College Players, før han var utdannet med en eksamen i engelsk ved Universitet i Oxford, England i 1964. Han var ansatt ved Dundee Repertory før han møtte Franco Zeffirelli da det britiske Nasjonalteateret i 1965 satte opp William Shakespeare-stykket «Much Ado About Nothing». For dagens unge publikum er han kanskje mest kjent for sin mindre rolle som Basil Exposition i Austin Powers-filmene, mens han tolkning av Brian Roberts i Cabaret(1972) er langt mer minneverdig. Med sitt ungdommelige utseende har York hatt travel og variert karriere i film på kino og TV, foruten teaterscenen.

OM FILMSKAPEREN
Allsidige Lech Majewski (1953) kommer fra Katowice i Polen, men har bodd i USA siden 1981. Han har markert seg som multikunstner innen kunstfeltet, som kompoonist, forfatter og som filmskaper. I 2006 ble Lech Majewski hedret med et stort retrospektiv av sine film- og videoarbeider – “Lech Majewski: Conjuring Moving Image” – på The Museum of Modern Art, New York. Dette er deres første retropektivet fra en polsk kunstner, og det eneste som noen gang er blitt laget av en kunstner som er i midten av sin karriere. Som en del av dette hadde en unik sammensetning av 33 av hans videokunstarbeider verdenspremiere, og var et av høydepunktene ved åpningen kuratert av Laurence Kardish. Siden har retrospektet vært utstilt på gallerier og museer verden over, blant annet under Berlinalen i 2007.