ProEffekt

Få vakkert hår i vinter

Pressemelding   •   nov 11, 2013 10:32 CET

På samme måten som huden og leppene blir også håret ekstra tørt under vinterhalvåret. Det kalde været og det tørre inneklimaet sliter ekstra på håret.

Fuktighet, fuktighet, fuktighet

For at håret ikke skal blir tørt og livløst under vinterhalvåret, er det viktig å tilføre rikelig med fuktighet. Ved å bruke en god fuktighetsgivende balsam hver gang du vasker håret, kan du forhindre at det blir statisk og tørt. Balsam inneholder positivt ladede molekyler, som hjelper til å nøytralisere ladet hår. Det er også anbefalt å jevnlig kure håret med en fuktighetsgivende kur eller hårmaske. Spør gjerne frisøren din om hvilke produkter som passer til håret ditt.

For at håret skal se sunt og friskt ut er det også viktig å stusse tuppene jevnlig. Slitte og flisete tupper får håret til å se livløst og tørt ut.

Søk etter frisør på Bedriftsøket

Elektrisk hår

Mange opplever ofte at håret blir veldig elektrisk om vinteren. Har du statisk hår, er dette et tegn på at håret trenger ekstra pleie. Er håret ditt er tørt og bustete når du våkner om morgenen, anbefales det å bruke en leave-in conditioner i sprayform. Denne er både antistatisk og gir glans tilbake til håret.

Blir håret statisk utover dagen kan det være lurt å ha en fuktighetsgivende balsamspray i vesken. Denne kan du spraye rett på håret for å dempe statisk hår.

Tørr hodebunn

Et annet problem mange opplever om vinteren er tørr hodebunn. Hodebunnen fornyes hele tiden ved at de ytterste hudcellene løsner som små, som regel usynlige, tørre og hvite flak. Kløe og hvite flak i hodebunnen trenger ikke alltid være et tegn på flass, men kan også komme av tørr og følsom hodebunn. Opplever du dette, er det viktig at du bytter til produkter som er tilpasset sensibel eller tørr hodebunn. Du kan også kure håret med mykgjørende hodebunnskur eller en fuktighetsgivende hodebunnsgelé, som tilfører ekstra fuktighet.

Gå aldri ut med vått hår

Det siste, men kanskje viktigste, du bør tenkte på når det kommer til vinter og hår er at du aldri må gå ut med vått hår. Vannet i håret kan fryse til is om kuldegradene er lave nok, noe som verken er bra for verken hodebunnen eller helsa di.