VitOmega

Får du i deg nok vitaminer og mineraler?

Pressemelding   •   mar 14, 2013 14:01 CET

Vitaminer og mineraler bevarer immunsystemet vårt, og bidrar til å holde oss friske. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av vitaminer, mineraler og omega 3.

Vitaminer
Hver eneste dag blir kroppen utsatt for utallige bakterier som kan svekke vårt immunsystem. For å bevare et velfungerende immunsystem, er det viktig å tilføre kroppen vitaminer.

Vitamin A er viktig for å bevare et normalt syn, immunsystem samt normal hud og slimhinner. Betakaroten er en kilde til vitamin A. Vitamin A er viktig for at øyet skal tilpasse seg mørket, noe som har stor betydning for eksempel når man kjører bil inn i en mørk tunell. Mangel på vitamin A kan føre til at øyet tilpasser seg dårlig mørket, noe som kan ha betydning for eksempel når man skal kjøre inn i en mørk tunell. Samt tørre og sarte slimhinner.

Vitamin B (det finnes en rekke forskjellige) er viktig for å bevare:

- B1 / Tiamin - normalt stoffskifte, samt normal psykologisk funksjon og nervesystem.
- B2 / Riboflavin - normal energiomsetning, nervesystem, slimhinner, hud og hår.
- B6 - normal energiomsetning, nervesystem, immunsystem, samt normalt opptak av mineralene krom, magnesium og sink.
- B12 - normal energiomsetning, immunsystem, nervesystem samt cellefornyelse.

Mangel på vitamin B kan gi tretthet og utmattelse, tørre øyne og slimhinner.

Vitamin C er viktig for å bevare et normalt nervesystem, immunsystem og energiomsetning. Denne vitaminen bidrar også til å opprettholde normal kollagendannelse i huden. Mangel på vitamin C kan gi utmattelse og tretthet.

Vitamin D er viktig for å bevare et normalt skjelett, opptak og bruk av mineralene kalsium og fosfor, immunsystem samt normale tenner og muskelfunksjon. Mangel på vitamin D kan påvirke skjelettet og muskelfunksjon.

Vitamin E er viktig for celledelingsprosessen som fører til cellefornyelse i huden, beskytter cellene mot oksidativt stress og dermed mot rynker. Mangel på vitamin E kan påvirke aldringsprosessen.

Vitamin K (de to viktigste formene er vitamin K1 og K2) er viktig for normal benbygning og tenner. Vitamin K2 er et nøkkelvitamin som hjelper kroppen med å dirigere kalsiumet ut av blodårene og til skjelettet. Mangel på vitamin K kan ha konsekvenser for tenner og benhelsen.

Mineraler
Mineralene er nødvendige for mange prosesser i kroppen vår. Flere mineraler er viktige byggesteiner i kroppen, og spesielt skjelettet er avhengig av mineraltilførsel. Vi kan ikke produsere ett eneste mineral selv, og er derfor avhengig av å få alle mineralene vi trenger gjennom kostholdet eller ved kosttilskudd. Mineraler er blant annet viktig for at nervesystemet og musklene dine skal fungere optimalt. Mangel på mineraler kan svekke immunsystemet.

Viktige mineraler er:
- Kalsium - viktig for hjertet, blodårer, nerve- og muskelfunksjon, hår og negler, skjelett og tenner.
- Magnesium - viktig for benbygning, tenner, stoffskifte og nervesystem.
- Sink - viktig for hormonproduksjon, immunsystemet og hjelper mot dårlig ånde.
- Krom - viktig for blodsukkeret, forbrenningen av fett og protein i kroppen.
- Selen - viktig for immunsystemet, skjoldbruskkjertelen, hår og negler.

Naturlig vitamintilskudd
VitMulti inneholder vitamin B, C og D, som alle bidrar til å bevare en normal funksjon av immunsystemet. De fleste vitaminer kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via kosten. VitMulti inneholder i tillegg en rekke mineraler som er essensielle sporstoffer - det vi si at det er helt avgjørende for kroppen at vi får mineraler tilført jevnlig. I tillegg til de nevnte vitaminene består VitMulti av krom, kopper, jod, sink og selen. Disse bidrar til at immunsystemet fungerer som det skal.

VitMulti inneholder 100 % naturlige råvarer, og er helt fri for kunstige tilsetningsstoffer.

Om VitOmega
VitOmega AS har solgt kosttilskudd på det norske markedet siden 1993. Selskapet selger det anerkjente omega-3 produktet VitoMaris, som har ekstra høyt innhold av DHA, SterK2 med blant annet vitamin K2, VitMulti vitaminer og mineraler, samt energitilskuddet VitAktiv Q10 med vitamin C.

VitOmegas produkter består av helt naturlige råvarer som har dokumentert effekt. Selskapet følger EU's regler for dokumentasjon av godkjente helsepåstander (EFSA). Alle produktene er dessuten produsert etter Good Manufakturing Practice, med høye kvalitetskrav.

Kontakt:
Markedssjef Ann-Christin J. Bakke: annb@vitomega.no / 926 34 602