Smart Safety

FALCK BLIR NY EIER AV SMART SAFETY

Pressemelding   •   sep 03, 2010 17:50 CEST

Selskapet Falck, med hovedkontor i København og virksomhet i 23 land, har i dag inngått avtale om kjøp av 100% av aksjene i Helsingborg-selskapet Smart Safety. Avtalen forventes å være ferdig innen 14 september. Bak salget står morselskapet S Reg International som eies av gründeren Carl Hegelund, BGA Invest (Bengt Adolfsson) samt institusjonelle eiere.

Smart Safety arbeider med sikkerhet og assistanse tjenester, blant annet sperreservice, som forebygger tyveri og bedrageri og har over en million brukere i de fire nordiske landene. Salget gjør det mulig å videreføre en fortsatt internasjonal ekspansjon og en kraftfull satsing på det som allerede er Nordens største sykkelregister. Hovedkontoret forblir i Helsingborg og det kommer til å bli flere nyrekrutteringer.

Smart Safety ble startet for 15 år siden og har blitt en av Nordens største aktører innenfor sin bransje. I 2009 omsatte selskapet for 104 millioner svenske kroner og selskapet er etablert i de fire nordiske landene. Det siste året er det tegnet avtale med flere nye kunder som Volvofinans, IKANO, Helkama, XXL, Biltema Norge og Intersport, for å nevne noen.

”Kjøpet innebærer at vi styrker vårt produkttilbud med flere nye innovative tjenester innenfor sikkerhet og assistanse området” sier Poul Mortensen, Senior Vice President i Falck. ”Utviklingen går hurtig og Smart Safety har vist at de er dyktige på å identifisere behov og ta fram nye assistanseløsninger. De tilfører kundenytte og gjør oss mer konkurransekraftige.” Falck har mer enn 16 000 ansatte som arbeider med assistanse, pleie og helse, beredskap, redning og rehabilitering. Falck er også Europas største privateide ambulanse- og brannbekjempelsesselskap.

Smart Safety har Nordens største sykkelregister med flere millioner registrerte sykler som er søkbare for politiet i alle de nordiske landene. Tyveribeskyttelsesmerket forebygger mange tyverier og gjør det mulig å finne igjen sykler som tilbakeføres til sine rettmessige eiere. Hvert år får mer enn 25 000 personer tilbake sin stjålne sykkel takket være Smart Safety. Når det gjelder PC-er og mobiltelefoner tilbys en teknisk løsning som kan sperre en stjålet eller tapt PC eller telefon som da blir ubrukelig og vanskelig å selge. Tjenesten inneholder også en funksjon som automatisk lagrer en sikkerhetskopi av alle data.

Nye produkter:

• ID-beskyttelse
  • GPS for sykler
  • Sikkerhetspakke for sportsutstyr (inngår i Intersports fornøyd kundegaranti)
  • Bilnøkkelforsikring
  • Online backup og forsikring før PC-er og mobiler

VINN-VINN SITUASJON

”Da vi for et år siden underskrev en partneravtale med Falck oppdaget de raskt at våre produkter kompletterte deres produkttilbud. Vi så muligheten til hurtigere vekst, til å få hjelp med å etablere oss også utenfor Norden og naturligvis hvordan vi hurtig kan få tilgang til distribusjon og kompetanse.” sier Peter Falk, administrerende direktør i Smart Safety. Etter kjøpet kommer Smart Safety fortsatt til å være et selvstendig selskap med sterk forankring i Helsingborg og ha et sterkt fokus på internasjonal ekspansjon.

FAKTA SMART SAFETY

Smart Safety er et assistanse- og sikkerhetsselskap som leverer moderne assistansetjenester og produkter som virker forebyggende og som også tilbyr erstatning og kompensasjon hvis ulykken skulle være ute. Selskapet registrerer og forsikrer sykler, mobil-telefoner, PC-er, kunstverk og annen eiendom i hele Norden for både privatpersoner, bedrifter og organisasjoner.