Nyhetstips

Faun Pharma AS kjøper to fabrikker i Sverige

Pressemelding   •   feb 26, 2010 16:26 CET

Faun Pharma AS offentliggjør i dag avtalen om oppkjøp av Petefa AB fra LifeEurope AB. Petefa AB eier to fabrikker, hvor begge fabrikkene er godkjent i henhold til gjeldene regelverk for legemidler, kosttilskudd og kosmetikk. Petefa AB besitter ettertraktet teknologi, kvalitetssystemer og kompetanse innenfor bransjen som Faun Pharma vil benytte for å styrke posisjonen i det skandinaviske markedet for Nutraceuticals og Cosmeceuticals.
Drøbak, Norge og Göteborg / Linköping, Sverige, 26.02.2010
I dag offentliggjør Faun Pharma AS at selskapet har inngått en avtale om oppkjøp av Petefa AB og dets to svenskbaserte produksjonsenheter.
Faun Pharma AS ble etablert i 2001 og er en nøytral forsknings- og kontraktsprodusent av helsekost og kosmetikk lokalisert i Drøbak, med en omsetning i 2009 på 42 millioner NOK. Faun Pharma har kjøpt samtlige aksjer i Petefa AB. Transaksjonen er godkjent av begge parter.
De to spesialiserte produksjonsenhetene er fysisk adskilte og har ulike kompetanseområder. Fabrikken i Göteborg har siden 1963 jobbet med orale farmasøytiske produkter med hovedvekt på tabletter, kapsler og flytende produkter i det skandinaviske markedet og er GMP (Good Manufacturing Practice) sertifisert av det svenske legemiddelverket for produksjon av legemidler.
Fabrikken i Linköping er en velutrustet og moderne produksjonsbedrift  for kosmetikk- og hygieneprodukter godkjent etter kvalitetsstandardene ISO 9001:2000, ISO 13485. Fabrikken har siden 1919 vært kontraktsprodusent og leverandør av kosmetikk- og hygieneprodukter i det skandinaviske markedet.
Oppkjøpet av disse to produksjonsbedriftene gjør Faun Pharma AS til en av de største nøytrale produsentene av kosttilskudd og kosmetikk i Skandinavia. Bedriftene vurderes som komplementære og ledelsen i Faun Pharma vil med dette bygge en sterkere og mer konkurransedyktig organisasjon. Sverige og resten av Skandinavia har vært et satsningsområde for vekst i Faun Pharma de seneste årene, og i takt med denne veksten har ønsket om nærhet til markedet økt. Oppkjøpet av de svenske fabrikkene vil også komme det norske markedet til gode, da produksjonsspekteret av konsumferdige farmasøytiske produkter blir betraktelig større.
Faun Pharma AS har alltid vært, og skal fortsatt etter oppkjøpet av Petefa AB , være en nøytral forsknings- og kontraktsprodusent av kosttilskudd, naturlegemidler og kosmetikk. Det betyr at selskapets videre strategi er å produsere og utvikle produkter for merkevareindustrien på kontraktsbasis.
I en kommentar til oppkjøpet av de to svenske fabrikkene sier administrerende direktør, Ole Oddmund Solberg, at: ”Oppkjøpet er i tråd med selskapets vekststrategi og vil gi eksisterende kunder i Norge og Sverige muligheten til et større produktsortiment, samt at det vil øke vår servicegrad i Skandinavia.  Faun Pharma har opplevd en utrolig vekst siden oppstarten i 2001, og er et eksempel på en gründerbedrift som i løpet av kort tid har gått fra å være en liten produksjonsenhet i Drøbak til å bli blant de største aktørene i Skandinavia”.
KONTAKTPERSON:
Alle henvendelser fra pressen skal rettes:
Ole Oddmund Solberg
Chief Executive Officer