A/S Norske Shell

Feirer nasjonaldagen med testkjøring

Pressemelding   •   mai 17, 2012 15:11 CEST

Blant 3000 ungdommer og over 200 eksperimentelle kjøretøy i en stor hall i Rotterdam, er vaffelduft et noe uvanlig innslag. Shell Eco-maraton er i full gang, men det norske laget tar seg uansett tid til en liten nasjonaldagspause.

Vafler og medbrakt brunost blir raust delt ut fra de norske studentene, som har tatt et lite avbrekk fra bilen. Det er viktig for dem å få en liten smak av nasjonaldag, og omkranset av norske flagg er vaffelpressa i full gang. Franske og spanske studenter stiller seg litt undrende over tiltaket, mens svenskene raskt skjønner hvorfor vaffelduften brer seg i hallen og stikker gjerne innom for å være med på feiringen.

17. mai blir også dagen hvor bilen til studentene skal prøves på banen for første gang. Fra gårsdagens lettere nervøse stemning, er det i dag et mer avslappet lag som er klar for første testrunde.

Første runde går fint med et batteri som er blitt jobbet med halve natten av et dedikert teammedlem. Så kommer prøven med reservebatteri. Planen er å fullføre 10 runder på banen. En konsentrert, men smilende sjåfør, Itxaso Yuguero Garmendia, blir ført ut med lykkeønskninger fra laget. Men etter bare en runde er det stans.

Dette er første gang Shell Eco-marathon foregår i bygater, og arrangementet i Rotterdam trekker til seg tusenvis av tilskuere. Shell har i tilknytning til arrangementet også bygd opp et stort opplevelsessenter, som bidrar til at mange av byens innbyggere har tatt turen.

I morgen er det alvor for laget. Da skal de første offisielle forsøkene starte, og det er her verdensrekorden må komme. Den offisielle delen av konkurransen gjennomføres fredag og lørdag, og først lørdag ettermiddag vil de vite hvem som går av med den prestigetunge seieren i år.

BILDETEKSTER:

BILDE 1: Feirer nasjonaldagen med testkjøring og vaffelspising i Shell Eco-marathon. Fra vestre: Aksel Qviller, Mats Solberg, Petter Larsen, Aslak Askeland, Benny Gutjahr, Eivind Sæther, Oluf Tonning, Hans Fudvang og Fredrik Endresen.

BILDE 2: Shell Eco-marathon 2012 er i full gang. I år er første gang konkurransen kjøres i vanlige bygater, noe som også bidrar til større tilgjengelighet for publikum.

BILDE 3: Bilens fører, Itxaso Yuguero Garmendia, konsentrert, men dog smilende før andre testrunde.

BILDE 4: Hans Fudvangen (t.v), Eivind Sæther og Oluf Tonning har satt i gang vaffelpressa, og sørger for litt 17. mai stemning for de flere tusen studentene som deltar i Shell Eco-marathon i Rotterdam.