A/S Norske Shell

Feiret 17. mai i egenutviklet miljøbil

Pressemelding   •   mai 17, 2014 21:00 CEST

En rekke studenter fra NTNU i Trondheim feiret i dag 17. mai i nederlandske Rotterdam, hvor de deltar i Shell Eco-marathon med sine egenutviklede miljøbiler som skal presse grenser for energieffektiv kjøring. Og i dag stilte den norske sjåføren i bunad.

Etter en dramatisk start på konkurransen i går, hvor det norske teamet fikk tekniske problemer med sin helt nye bil som deltar i Prototype-klassen, har det gått vesentlig bedre i dag.  Et forsøk med bilen i dag sikret laget en foreløpig 8. plass i sin klasse. Dette til tross for at bilen hadde litt utfordringer med akselerasjonen.

Sjåfør, Myselie Nguyen fra Trondheim, gjorde uansett en strålende jobb. De fleste sjaførene i årets Shell Eco-marathon er kvinner. Som sjafør av Prototype-bilen må Nguyen ligge på ryggen inne i bilen, det er trangt og varmt i solsteken.

- Jeg merket ikke en gang varmen inne i bilen under konkurransen. Jeg var hundre prosent fokusert på å kjøre best mulig, til tross for at motoren ikke gav gass slik som den skulle. Bremsene fungerte i alle fall perfekt; så gårsdagens problem er ute av veien. Jeg hadde også noen episoder hvor jeg nesten kolliderte med andre biler på banen. Totalt sett gikk det vell sånn mitt på treet i dag. I morgen er vi første bil på banen, vi skal da ha bilen i tipp topp stand og vi håper på det perfekte løpet, sier Nguyen, som stilte med bunad i dag for å markere nasjonaldagen.

NTNU stiller også til start med fjorårsbilen i klassen UrbanConcept. Laget gjorde et forsøk med denne bilen på morgenen som gikk veldig bra og sikret de en god tredjeplass. Dette forsøket ble kjørt som en "safe run"; dette vil si ikke-strategisk kjøring. I morgen planlegges det å kjøres med automatikk; samt at alle elektroniske systemer slås av i perioder slik at bilen kun rulle av seg selv. Slik kan teamet redusere energiforbruket ytterligere. I ettermiddag var ikke laget like heldig i sitt andre forsøk med Urban Concept-bilen. Låsemekanismen på døren falt ut like etter første runde på banen og bilen måtte derfor stoppe før den ble dyttet av banen. Siden laget startet sent ble det ikke mulighet for å prøve på nytt igjen. Men dette problemet er ifølge studentene enkelt å fikse, og i morgen blir det en ny mulighet.

- Vi kjørte en "safe run" i formiddag, dette fordi vi ville sikre at alt fungerte bra med bilen og det gjorde det. I ettermiddag fikk vi et problem med døren som gjorde at vi måtte avbryte. Dette er en kjapp fiks og vi vil være klar for å gjennomføre to nye forsøk i morgen. I ettermiddag var det også overskyet, noe som ikke er ideelt med tanke på solcellepanelene, så dette forsøket var uansett mest for øvingens skyld. Jeg blir overrasket hvis vi ikke får pallplass med Urban Concept-bilen vår, sier en optimistisk Isak Nordal fra Flisa.

Shell Eco-marathon avsluttes søndag.

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende en liter bensin. Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av kjøretøy og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år, og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet. Den 29. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 15. til 18. mai. Over 3 000 studenter fra 27 land deltar i konkurransen.

Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon består av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.

Shell har vært aktiv i Norge siden 1912.  Våre virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstrøm), og raffinering, salg og markedsføring av petroleumsprodukter (nedstrøm). Vårt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstrømsvirksomheten har også kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstrømsvirksomheten blir ledet fra Oslo.

Våre virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig aktør i Norge, og er det største internasjonale olje- og gasselskapet på norsk sokkel. Shell er operatør for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.

Shell har et nettverk på om lag 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.100 personer.

Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med våre kjerneverdier ærlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for å redusere miljøkonsekvensene av vår virksomhet, er avgjørende for å møte den energiutfordringen verden står overfor, og sikre vår suksess på lang sikt.