Vestfoldmuseene

Fengende uke på Midgard

Pressemelding   •   feb 18, 2014 16:27 CET

Vinterferiemoro er en tradisjonsrik aktivitetsdag på vikingvis for hele familien, der vi legger opp til våre sedvanlige aktiviteter med myntslåing, slindring, bueskyting, håndverk osv., og i år har vi også med oss en trebuchet! Denne vil presenteres og demonstreres med kålhoder som ammunisjon. Kl. 12.00 – 15.00

Lørdag 22. februar klokken 14.00 kommer de etterhvert verdensberømte arkeologene Cecilia Gustavsen, Unn Pedersen og Lars Erik Jerpe til Midgard og holder innlegg i forbindelse med lanseringen av boken om funnene på Gulli, det unike vikingtids gravfeltet nordvest for Tønsberg. Det vil bli mulighet for å kjøpe signerte bøker og cafeen vil holde åpen. I tillegg vil det bli muligheter for en omvisning i utstillingen av Gullifunnene på museet.

Tirsdag 25. februar kommer Bergensartist Josefin Winther, aktuell som låtskriver i Melodi Grand Prix. Låten har allerede blitt utnevnt som årets favoritt av flere toneangivende medier, blant annet Aftenposten.Hun har tildigere gitt ut to album, en EP og flere singler, og har spilt ca. 300 konserter i inn- og utland.

Til Midgard har Josefin tatt med seg Carl Espen for å gi en smakebit på låtene som kommer ut denne våren. Carl Espen kommer også til å være gjestevokalist på noen av Josefins låter. Hvis du kjenner at en intim, avslappet atmosfære med fokus på gode låter, innlevelse, energi og karisma hadde vært noe, så er dette kvelden for

Vestfoldmuseene ble opprettet som et interkommunalt selskap i 2009,  ved sammenslåingen av museer og arkiv i Vestfold. Vestfoldmuseene eies av ni kommuner og Vestfold fylkeskommune med 68 ansatte fordelt på de ulike avdelingene. Vestfoldmuseene har eget styre, og selskapets øverste myndighet er representantskapet.

Selskapet har driftsansvar for enhetene; Museene i Nordre Vestfold (Berger museum, Aluminiummuseet og Jernverket Eidsfoss), Midgard historisk senter, Slottsfjellsmuseet, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Vestfoldarkivet med fellestjenesten Samlingsforvaltningen og Munchs hus.