Europafilm AS

Filmhusets Dypet til Toronto

Pressemelding   •   jul 24, 2012 18:13 CEST

Den norsk-islandske co-produksjonen Dypet av Baltasar Kormakur er tatt ut til  den anerkjente Toronto International Film Festival. Filmen er tatt ut i programmet Special Presentations - en seksjon som er forbeholdt store filmer med et bredt publikumspotensial. – Dette er en veldig gledelig nyhet for Dypet - Toronto er en av verdens viktigste filmfestivaler, sier Egil Ødegård.

Dypet er produsert  av Agnes Johansen og Egil Ødegård, i henholdsvis islandske Blueeyes productions og norske Filmhuset. Filmen er støttet av Norsk filminstitutt. Kormakur skjøt filmen i 2010, men måtte avbryte etterarbeidet med den for å jobbe med Hollywood-filmen Contraband som hadde premiere i mars i år. I Norge er nok likevel Kormakur er mest kjent for filmen 101 Reykjavik(2000), hvor Filmhuset også var co-produsent.

Dypet er basert på en sann historie fra Island, om en mann (Gudlaugur Fridthórsson) som på mirakuløst vis overlevde et skipsforlis i 1984. Han svømte i over seks timer i det iskalde havet, for så å begi seg barbeint over vulkanlandskapet i to timer for å finne hjelp.

Toronto International Film Festival er en av verdens største publikumsfestivaler. Hvert år vises over 300 filmer fra mer enn 60 land. Festivalen er også en av verdens viktigste filmmarkeder for kjøp og salg, og arrangeres for 37. gang, i perioden 6. - 16. september i år.

Dypet distribueres av Europafilm i Norge. Premieredato er ikke fastsatt.