Ving Norge AS

Finansåret 2014/15: Solid resultat fra Ving

Pressemelding   •   des 03, 2015 08:17 CET

Til tross for et utfordrende marked med uro og tøff konkurranse har Ving Norge økt driftsresultatet med hele 75 prosent til 123 millioner kroner. Ving Norge er en del av Thomas Cook Northern Europe som denne uken la frem sitt beste resultat noensinne.

- Vi er naturligvis veldig stolte av å oppnå slike resultater i et år preget av både politisk og økonomisk uro, i tillegg til at vi har et utfordrende marked med overkapasitet og prispress, sier Christian Fr. Grønli, administrerende direktør i Ving.

Han legger ikke skjul på at det elendige sommerværet har påvirket etterspørselen etter reiser til sol og varme.

- Samtidig skyldes mye av fremgangen alle våre lojale kunder, satsningen på egne konsepthoteller, pakker med rutefly og våre ferdig pakkede cruise-løsninger, påpeker Grønli. Han fremhever også at kundene er mer fornøyd enn noensinne.

- Hele 96 prosent av kundene våre oppgir at de kommer til å anbefale oss til venner og kjente. Det er vi veldige fornøyd med, fortsetter Ving-sjefen.

Selskapet omsatte for 2,923 milliarder kroner (1.10.14-30.9.15), noe som er en økning på 1 prosent fra året før. Resultatmarginen økte fra 2,2 % til hele 4 %.

Beste resultat noensinne

Samtidig gjør Thomas Cook Northern Europe, som bl.a. omfatter Ving i Norge og Sverige, sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1,234 milliarder kroner (1,129 mrd kroner)* for regnskapsåret 2014/15.

Regnskapstallene viser en økt omsetning til 13,4 milliarder kroner (12,7 mrd kroner)*. Resultatmarginen økte til 9,2 % (8,9 %)*. Dette er tidenes beste resultat for Thomas Cook.

- Vi har etablert oss som den klare markedslederen i Norden, både i flest antall reisende og inntjening, sier Magnus Wikner, konsernsjef for Thomas Cook Northern Europe.

Totalt hadde Ving Norge 400 159 passasjerer i finansåret 2014/15. Det er en nedgang på 5,4 prosent sammenlignet med året før.

*=finansåret 2013/14

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 300 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig.