Finlands Ambassade

Finland lokker norske bedrifter med kompetanse og teknologi i verdensklasse

Pressemelding   •   feb 08, 2016 10:33 CET

Finlands minister for utenlandshandel og utvikling Lenita Toivakka besøker Oslo 8.–9. februar. Toivakka skal presentere finsk arktisk og helsefaglig kompetanse samt Finland som et interessant mål for investeringer.

For øyeblikket har rundt 130 norske bedrifter virksomhet i Finland, og det kom et titall nye investeringer i fjor. Finland har som mål å overbevise nordmenn om landets fortrinn, og oppnå en rask vekst i antallet investeringer.

"I Finland har det vokst fram en rekke lovende, innovative teknologibedrifter. Vi har rikelig med høyt utdannet arbeidskraft og arbeidskraftkostnadene er lavere enn i Norge," sier ministeren.

I løpet av besøket skal hun møte flere store norske bedrifter med forretningsvirksomhet i Finland. Finlands fremragende IT- og logistikkompetanse gir nye muligheter for videre utvikling av virksomheten til norske bedrifter som allerede har etablert seg i landet. Et utmerket eksempel på dette er den norske sportsbutikkjeden XXL, som flyttet hovedfunksjonene i sin nettbutikk til Finland i fjor.

Rekordtall for eksport av helseteknologi
I løpet av besøket blir det også arrangert en tilstelning under tittelen Digital Hospitals, som presenterer finsk helseteknologi og sykehuskompetanse for norske sykehus og aktører i sektoren.

"Helseteknologi er for øyeblikket Finlands største og viktigste høyteknologiske eksportsektor og står for 47 prosent av den totale eksporten av høyteknologi. Til tross for økonomisk tilbakegang og verdensomspennende kriser har eksporten av helseteknologi årlig vokst med i gjennomsnitt 8 prosent de siste to tiårene. I 2014 var den totale verdien av eksporten på rekordhøye 1,8 milliarder euro", sier minister Toivakka.

Arktisk kompetanse i verdensklasse
I Oslo vil Toivakka også presentere Finlands arktiske kompetanse og treffe norske bedriftsledere sammen med finske aktører i arktisk sektor.

"Finland har mye kunnskap og kompetanse i arktiske saker. Arktisk skipsbygging og rederivirksomhet, gruveindustri, værtjenester, eksperttjenester, telekommunikasjon samt et spekter av ulike miljøteknologier er eksempler på sektorer der finske bedrifter har toppkompetanse i verdensklasse og også lange tradisjoner", sier ministeren.

Besøket omfatter også et møte med Norges utenriksminister Børge Brende. Blant samtaleemnene på møtet er aktuelle handels- og utviklingspolitiske spørsmål, som migrasjon og utviklingssamarbeid, samt fordypning av det nordiske samarbeidet i FN.

Ytterligere informasjon:
Handels- og presseråd ved Finlands ambassade Erja Karkkonen, tlf. + 47 95 88 43 14
Utenrikshandels- og utviklingsministerens spesialrådgiver Emma Hannonen, tlf. +358 295 350 410 og ambassaderåd Katja Luopajärvi, Enheten for Nord-Europa, tlf. +358 295 351 506.

Den finske ambassaden arbeider for å promotere og bistå det bilaterale samarbeidet mellom Finland og Norge. Ambassaden representerer hele Finlands statsforvaltning i Norge.