Finnair Norge

Finnair er Nordens beste flyselskap

Pressemelding   •   jul 01, 2013 09:19 CEST

For fjerde år på rad har Finnair blitt utnevnt som Nord-Europas beste flyselskap i 2013. Bak utnevnelsen står verdens største forbrukernettsted for fly: Skytrax. Resultatet er basert på en spørreundersøkelse på nett der over 18 millioner reisende fra 160 land har fått si sin mening. Finnairs allianse, oneworld, ble utnevnt til beste flyallianse. Finnair forsvarer, som eneste flyselskap i Norden, sin ranking som firestjerners selskap ifølge Skytrax.

Airbus A350 – endelig i luften

Nå har Airbus A350XWB – Finnairs neste generasjon med langdistansefly – foretatt tre vellykkede prøveflyvninger siden premieren den 14. juni. Finnair blir først i Europa med det nye flyet allerede i 2015. Flyet er produsert med 53 prosent komposittmaterialer, og det gjør flyet lettere og dermed ekstremt drivstofføkonomisk og klimasmart. XWB står for ekstra bred flykropp. Bildet: A350 prøveflys (Foto: Airbus)
Se første prøveflyvning her!

30 000 flere til Asia via Helsinki i mai

Etter fem måneder i år har 655 000 passasjerer valgt Helsinki flyplass som sin gateway til Asia. Det er 30000 flere enn i samme periode i 2012. Helsinki beholder dermed sin stilling som Nord-Europas i særklasse største gateway til Asia, og Europas nest største til Japan/Hongkong. Det viser flyplasseieren Finavias statistikk for mai 2013. Mest økte trafikken til Kina +16,9 %, Hongkong +12,1 %, India + 9,9 %, Thailand +1,8 % og Sør-Korea +2,9 %. Flest passasjerer fløy til Japan, Kina og Thailand.

Finnair til Tel Aviv og Dubai – hele vinteren

Finnair fortsetter med to flyvninger pr. uke til Tel Aviv gjennom hele vinterrutetabellen 2013/2014. Tel Aviv har blitt en stor suksess og Finnair regner med en betydelig andel Asia-passasjerer ombord. Finnair legger også til Dubai med fem avganger pr. uke fra Helsinki.

Finnair medlem i IATAs nye miljøprogram

Finnair har blitt tildelt "Fast Travel Gold Award" av luftfartsorganisasjonen IATA. Finnair får utmerkelsen fordi selskapet har redusert køtidene på flyplassen og tilbyr de reisende flere[img selvbetjeningsalternativer under reisen. Pristildelingen tar hensyn til innsjekking, bagasjehåndtering, kontroll av reisedokumenter, ombordstigning og endringer av bookingen.
Finnair har innført automatiske innsjekkingssystemer på flyplassen. Hvis en passasjer på Helsinki flyplass ikke har sjekket inn via Internett på forhånd, gjøres det automatisk før avgang. Den reisende kan også skrive ut sine egne etiketter for bagasje, gå gjennom sikkerhetskontrollen og gå ombord med sms-boardingkort.

Ikke gå glipp av Finnairs rimelige flyvninger

Akkurat nå har Finnair rimelige flyvninger til blant annet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Chongqing och Seoul – for avreise fra Oslo.

Finnair flyr over 320 ganger i måneden til Asia!

Beijing, Shanghai, Chongqing, Hongkong, Tokyo,
Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore.
(Hanoi og Xi´an fra 14 juni.)