Finnair Norge

Finnair flyr til "World Expo 2017" i Kasakhstan

Pressemelding   •   nov 17, 2016 17:10 CET

Finnair har som første flyselskap i Europa begynt å fly med Airbus A350XWB.

Finnair flyr til "World Expo 2017" i Kasakhstan

Finnair kommer til å fly til "World Expo 2017" i Astana i Kasakhstan neste sommer. Det er første gang at Finnair flyr til Kasakhstan. Et tema på verdensutstillingen er "Fremtidens energi". Arrangørene venter flere millioner besøkende fra hele verden. Ruten gir gode forbindelser spesielt for europeiske og nordamerikanske reisende til messen. Det blir to fly per uke mellom Helsinki og Astana i perioden 22. juni til 11. august. Finnair flyr til Astana med Airbus A319 på fire timer og ti minutter fra Helsinki. Astana vil bli trafikkert to ganger i uken, på tirsdager og torsdager med retur fra Astana på onsdager og fredager. Alltid med smidige forbindelser fra Oslo.
Astana i Kasakhstan arrangerer World Expo 2017 i perioden 22. juni til 11 august. Finnair flyr to ganger i uken fra Helsinki til Astana under messen.

Finnair feirer ti år til Delhi – raskest fra Norden

I år feirer Finnair ti år på strekningen mellom Helsinki og Delhi. Det var den 30. oktober 2006 at Finnair åpnet den første regulære ruten noensinne mellom Finland og India. Siden da har stadig flere reisende oppdaget at Finnair flyr den korteste og raskeste veien mellom Nord-Europa og India. Passasjerer som flyr med Finnair gjør også et aktivt klimavalg, jo kortere vei mellom to destinasjoner desto mindre drivstofforbruk og utslipp.
Taj Mahal, som ble satt opp på Unescos Verdensarvliste i 1983, er et av verdens mest fotograferte byggverk. Foto: Finnair.
Det kosmopolitiske Delhi er Indias mest mangefasetterte by når det gjelder mat og shopping. Delhi som også er Indias hovedstad, har en fascinerende blanding av kulturer, religioner og innbyggere. Finnair flyr tre ganger i uken til Indira Gandhi International Airport, Terminal 3. Flyplassen ligger 14 km sørvest for Delhi. Flytid: 8 timer 55 min.

Flere fløy med Finnair till Asia i oktober

Finnair legger frem tall som viser en økning i antall passasjerer som fløy med selskapet til Asia (+4,9%) og Europa (+0,5 %) i oktober måned i år sammenlignet med samme periode i 2015. Totalt 932.500 passasjerer fløy med Finnair. Etter 10 måneder i år har 1.503.700 passasjerer valgt å fly den korteste veien med Finnair via Helsinki til Beijing, Shanghai, Hong Kong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Fukuoka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Phuket, Krabi og Singapore. Punktligheten var 88,8 prosent og belegget ombord utgjorde 79,9 prosent.

Finnair og Vietnam Airlines i codeshare-samarbeid

Finnair og Vietnam Airlines har inngått et codeshare-samarbeid. For deg som reiser med Finnair innebærer det et betydelig større utvalg av destinasjoner og en bedre rutetabell. Vietnam Airlines flyr også, som Finnair, med verdens mest moderne passasjerfly Airbus A350 XWB mellom kontinentene. Finnair og Vietnam Airlines er med i oneworld-alliansen. Vietnam Airlines hjemmebaser er Hanoi og Ho Chi Minh City. Finnair flyr nonstop fra Helsinki til Ho Chi Minh City helt frem til og med 23. mars 2017.

Finsk stjernekokk bak Finnairs nye meny i Business Class

Stjernekokken Eero Vottonen har raskt blitt en av de absolutt beste kokkene i Norden. Etter nyttår serverer Finnair hans signaturmeny ombord i Business Class. Foto: Finnair.
Med start den 11. januar 2017 innleder Finnair et menysamarbeid med den finske stjernekokken Eero Vottonen. Signaturmenyen kjennetegnes av rene nordiske smaker og vil bli servert i Business Class på alle langdistanselinjer. Eero Vottonen har arbeidet på flere topprestauranter i Finland, blant annet Chez Dominique, Luomo, G.W. Sundmans og Olo. I fjor ble han valgt ut som Finlands kandidat i den internasjonalt anerkjente kokkekonkurransen Bocuse d’Or, også kjent som VM for kokker.

Helsinki flyplass leter etter sprengstoffrester med detektor

På Helsinki flyplass har sikkerhetskontrollørene begynt å bruke en helt ny teknologi for å kunne oppdage eventuelle rester av sprengstoff på passasjerene og deres bagasje. Ifølge en ny EU-forordning må en viss andel av passasjerene kontrolleres ut fra et tilfeldig utvalg. Tidligere ble kontrollen gjennomført ved å kjenne etter med hendene. Nå utføres de tilfeldige kontrollene ved hjelp av en sprengstoffdetektor. Kontrollen utføres med en spesiell remse, som analyseres ved hjelp av sprengstoffdetektoren. Kilde: Finavia.

+ 85 000 til Asia via Helsinki i fra oktober måned

Hittil i år har 1.503.700 passasjerer valgt å fly den korteste veien til Asia via Helsinki flyplass. Det er 85.000 flere sammenlignet med oktober 2015. Hittil i år har trafikken økt mest til Kina +12,9 %, Singapore +5,7%, Japan +2,6% og Sør-Korea +4,9 % sammenlignet år mot år. Flest passasjerer fløy i nevnte rekkefølge til: Japan, Kina, Hong Kong og Sør-Korea. Det viser flyplasseieren Finavias offisielle statistikk for oktober 2016.

Gå ikke glipp av Finnairs tilbud til Asia!

Economy class

Nå er det tid for å booke Finnairs fantastiske tilbud fra Oslo til Asia. Salgsperiode inntil videre. Priser i NOK: Vise alle tillbudene>>

Business class

Nå er det tid for å booke Finnairs fantastiske tilbud fra Oslo til Asia. Salgsperiode inntil videre. Priser i NOK: Vise alle tilbuderne>>