Finnair Norge

Finnair mest klimabevidste flyselskab i Norden

Pressemelding   •   nov 03, 2011 08:49 CET

Finnair er det mest klimabevidste flyselskab i Norden. Det viser en rapport fra det britiske forsknings-institut Carbon Disclosure Project. Intet andet selskab når således op på det pointantal, som Finnair har fået i den seneste måling, når det gælder lavere udslip af drivhusgasser.

Siden 1999 har Finnair mindsket sit udslip pr. flysæde med en fjerdedel. I år 2017 skal selskabet yderligere mindske udslippet pr. sæde med 24 procent sammenlignet med 2009-niveauerne. I jagten på det langsigtede mål - kuldioxidneutrale flyvninger - fokuserer Finnair på fire kerneområder: Teknisk udvikling, driftsforbedringer, udvikling af infrastruktur og støtte til en global ordning med emissionshandel.

I Carbon Disclosure Project er Finnair gået fra 61 point i fjor til 76 af 100 mulige i år. Det er en stor forbedring. Alle, som har over 70 point, hører til den højeste kategori inden for klimabevidste virksomheder. Bag den høje rangering ligger Finnairs anstrengelser for at mindske udslippet af drivhusgasser og forbedre rapporteringen. Selskabets øverste ledelse har indset risikoen for klimaforandringer og arbejder hele tiden intensivt på at mindske belastningen af miljøet. Finnairs satsning på biobrændsel bliver fremhævet og giver dermed en ekstra guldstjerne til Finnair. Finnairs chef i Danmark, Tomi Maaniemi, er begejstret.

- Vi er utrolig glade for at blive bedst i Norden i en så vigtig undersøgelse, der betyder noget for os alle sammen. Det er et tydeligt signal om, at Finnair er på rette vej med hensyn til at mindske udslippet. Nøglen til de langsigtede udslip frem mod 2017 er en ung og moderne flyflåde. Det har vi i dag, og den bliver endnu bedre, når vi om to år begynder at flyve med Airbus A350, som bruger 30 procent mindre brændstof, siger Tomi Maaniemi.

Jeg ønsker at vide mere om Carbon Disclosure Project>>

Finnair på din mobil forenkler rejsen

Finnairs nye websted til din mobiltelefon, m.finnair.com, er blevet en markant succes. Den forenkler nemlig din rejse. Det skyldes, at flere og flere rejsende har opdaget, at det gør rejsen både nemmere og mere fleksibel. Check og ret i dine bookinger, vær altid opdateret med de seneste flyoplysninger i Helsinkis lufthavn eller check Finnairs rejseguider. Tjenesten fungerer på 14 sprog i 36 lande.

Finnair samarbejder med Heli Air Monaco
Nu har Finnair indledt et samarbejde med helikopterselskabet Heli Air Monaco. Det betyder, at du kan flyve mellem Nice og Monaco Heliport på mindre end syv minutter. Selskabet flyver strækningen 22 gange dagligt. Finnair har også påbegyndt et e-billetsamarbejde med Nordavia, hvor de vigtigste baser er Talagi Airporti Arkhangelsk og Moskva-Sheremetyevo i Rusland.