Finnair Norge

Finnair mest klimasmarte flyselskapet i Norden

Pressemelding   •   okt 29, 2012 13:54 CET

Finnair får toppkarakter i Carbon Disclosure Projects Nordenrapport 2012, der vi som første flyselskap noensinne har plassert oss på CDPs lederskapsindeks. Med 92 poeng av 100 mulige er Finnair et av de absolutt beste selskapene i klimarapporten, uansett bransje. CDP er verdens eneste globale rapporteringssystem for klimaendringer, og samler inn data fra 4000 organisasjoner i 72 land.

I sin årlige Nordenrapport bedømmes selskaper ut fra et antall kriterier som har med miljø, klima og bærekraft å gjøre. I år har Finnair som første flyselskap plassert seg på CDPs lederskapsindeks over de selskapene som får høyest poengsum for sitt arbeid for bærekraft. Finnair belønnes for sin langsiktige innsats for å redusere utslipp, og for sitt arbeid med å forbedre rapporteringssystemene for måling av klimapåvirkning. Selskapet får også ros for sine strategiske forretningsbeslutninger i tilknytning til klimaendringer.

Finnairs Skandinaviasjef, Kenneth Gillberg, sier det slik:– Det å være best i Norden igjen i en så viktig undersøkelse, føles som noe veldig stort. Dette er et positivt skritt i riktig retning for oss, og et tydelig signal om at Finnair er på rett vei når det gjelder å redusere utslippene på sikt. Nøkkelen til de langsiktige utslippsmålene frem til 2017, staves nye fly. Finnairs neste generasjon langdistansefly - Airbus A350-900 - bruker opp til 30 prosent mindre drivstoff og ditto utslipp sammenlignet med Airbus A340-300.

Finnair med fem nonstop i uken til Seoul
Fra 30. oktober flyr Finnair nonstop mellom Helsinki og Seuol fem ganger per uke i hver retning, i følge den nye vintertidtabellen. Det er den raskeste forbindelsen fra Nord-Europa. Ruten trafikkeres med bransjens mest klimasmarte tomotors langdistansefly i sin klasse – Airbus A330-300. Ombord finner du Business Class med sovestoler (lie-flat) og økonomiklasse. Alle ombord har egen skjerm og tilgang til underholdningssystemet med et bredt utvalg av filmer og spill. Flytiden fra Helsinki er 8 timer og 50 minutter, og fra Seoul 9 timer og 50 minutter.

Ikke gå glipp av Finnairs kampanjepriser
Akkurat nå har Finnair kampanjepriser til blant annet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei, Sapporo – for avreise fra Oslo.