Finnair Norge

Finnair på vei mot rekord til Asia

Pressemelding   •   okt 12, 2012 12:00 CEST

Finnair viste ekte sisu i september måned i år. Antall passasjerer økte med 10,3 prosent til Asia, og antall solgte seter ombord landet på 79 prosent, pluss 2,1 sammenlignet med samme år i fjor. Totalt har 1 187 000 passasjerer fløyet med Finnair til Asia i årets ni første måneder. Pluss 8,3 prosent sammenlignet med fjoråret. Finnairs Skandinaviasjef, Kenneth Gillberg, sier at tallene er kjempesterke:

– Etter å ha fløyet 132 000 passasjerer i måneden til Asia hittil i år, våger jeg nok å påstå at vi kommer til å passere drømmegrensen på en og en halv million Asia-reisende i 2012. I september steg Finnairs inntekter pr. passasjer takket være kraftig økt etterspørsel på selskapets fire asiatiske markeder: Kina, Japan, India og Sørøst-Asia. Singapore, Kina og Japan var de markedene som økte mest i denne måneden.

Kenneth Gillberg liker også at Finnairs punktlighet holder seg:
– I september holdt den igjen toppklasse med 93 av 100 fly i rute.

Finnair og Qatar Airways i oneworld
Qatar Airways velger flyalliansen oneworld fra januar 2014 i forbindelse med at den nye flyplassen i Doha åpner. Finnairs Skandinaviasjef Kenneth Gillberg ønsker Qatar Airways velkommen til oneworld:

– Qatar Airways medlemskap innebærer at Finnairs kunder får enda bedre forbindelser til viktige forretningssentra i Afrika og Midtøsten. Medlemmer i Finnair Plus får også utvidede muligheter til å tjene opp flere bonuspoeng til flere destinasjoner. Tilgangen til lounger i verdensklasse øker også.

Qatar Airways er ett av seks femstjerners flyselskaper ifølge Skytrax siste ranking. Qatar Airways inntreden innebærer at alliansen vil kunne tilby 856 destinasjoner i 159 land, 2600 fly som foretar 9300 flyvninger per dag med en million passasjerer ombord.

98 000 flere til Asia via Helsinki flyplass
I perioden januar til september i år har 1 223 315 passasjerer valgt Helsinki som sin gateway til Asia. Det er 98 000 flere enn for samme periode i 2011. Det viser Finavias siste offisielle statistikk for september. Finnairs hjemmebase holder dermed stillingen som Nord-Europas i særklasse største og raskeste gateway til det asiatiske markedet. Ifølge Finavia, som driver flyplassen, økte trafikken til Singapore, Kina og Japan i nevnte rekkefølge, mest i september 2012 sammenlignet med samme periode i fjor. Etter ni måneder ligger Singapore +130 prosent, Kina +12 prosent og Japan +8 prosent.

Slik sparer Finnair 800 tonn drivstoff pr. år!
Finnair har bestilt nye ultralette containere for frakt og bagasje til samtlige Airbus A330 og Airbus A340. De nye boksene er 25 kilo lettere enn de nåværende. Det innebærer en umiddelbar årlig innsparing på 800 tonn flydrivstoff og 2,5 millioner tonn CO2-utslipp. Den nye containeren er laget i samme materiale og med samme prosess som skuddsikre vester og dørene inn til cockpit i flyene.

Ikke gå glipp av Finnairs kampanjepriser
Akkurat nå har Finnair kampanjepriser til blant annet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei, Sapporo – for avreise fra Oslo.