Finnair Norge

Finnair verdens mest punktlige flyselskap

Pressemelding   •   jun 13, 2013 14:03 CEST

Finnair har i de to siste månedene vært verdens mest punktlige flyselskap. I mai holdt 93,83 prosent og i april 91,14 prosent av alle fly rutetabellen. Det konstaterer flynettstedet FlightStats, som blant annet dokumenterer alle internasjonale landinger og avganger.

Airbus er klar til prøveflyvning av Airbus A350
I disse dager er Airbus klar til å prøvefly det nye superflyet Airbus A350XWB. Selskapet har allerede utpekt testpilotene - seks nøye utvalgte piloter - som skal gjennomføre den historiske flyvningen. Finnair blir først i Europa med det nye flyet som er produsert med 53 prosent komposittmaterialer. Det gjør flyet lettere og dermed ekstremt drivstofføkonomisk og klimasmart. Jeg vil vite mer om Airbus A350!

Flere fløy med Finnair til Asia +5,6 prosent i mai
Etter fem måneder i år har 725 700 passasjerer valgt å fly den raskeste veien fra Skandinavia via Helsinki til Beijing, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi og Singapore. Det er 5,9 prosent flere sammenlignet med samme periode i fjor. I mai måned hadde Finnair en fortsatt god etterspørselsøkning på + 5,6 % til alle våre fire asiatiske markeder: Kina, Japan, India og Sørøst-Asia. Også punktligheten økte til meget gode 94,1 prosent av flyene som var i rute. Totalt fløy 129 000 passasjerer med Finnair til Asia i mai.Hvis den positive utviklingen av antall Asia-passasjerer fortsetter, indikerer det 1,7 millioner passasjerer til Asia for helåret 2013.

Finnair raskest til Hanoi fra Skandinavia
Den 14. juni er det premiere for Finnairs første flyvning til Hanoi. Finnair tilbyr den raskeste forbindelsen til Hanoi fra Skandinavia. Finnair er også det eneste vesteuropeiske flyselskapet som flyr nonstop til Hanoi, Vietnams dynamiske hovedstad med nærmere sju millioner innbyggere.
Flytid Oslo: 12.25
Flytid Gøteborg: 12.40
Flytid København: 12.20
Flytid Stockholm: 12.45

Den 15. juni lander Finnairs Airbus A330-300 på Hanoi Noi Bai International Airport. Finnair flyr hver mandag, torsdag og lørdag fra Oslo via Helsinki. Finnair flyr til og med den 27. oktober til Hanoi. Ikke gå glipp av Finnairs spesialtilbud til Hanoi.

Finnair prisbelønnet for service i Helsinki
Finnair har blitt tildelt "Fast Travel Gold Award" av luftfartsorganisasjonen IATA. Finnair får utmerkelsen fordi selskapet har redusert køtidene på flyplassen og tilbyr de reisende flere selvbetjeningsalternativer under reisen. Pristildelingen tar hensyn til innsjekking, bagasjehåndtering, kontroll av reisedokumenter, ombordstigning og endringer av bookingen. Finnair har innført automatiske innsjekkingssystemer på flyplassen. Hvis en passasjer på Helsinki flyplass ikke har sjekket inn via Internett på forhånd, gjøres det automatisk før avgang. Den reisende kan også skrive ut sine egne etiketter for bagasje, gå gjennom sikkerhetskontrollen og gå ombord med sms-boardingkort.

Ny pop up-butikk på Helsinki flyplass
Pop up-butikker har blitt en trend. De dukker opp der man minst venter det. Nå har Helsinki flyplass fått besøk av Kauniste, som ligger mellom gatene 32 til 40, og som tilbyr produkter fra unge, talentfulle grafiske formgivere og håndverkere fra Skandinavia. Her finnes alt fra vesker og putetrekk til kjøkkenhåndklær og forklær.

Ikke gå glipp av Finnairs rimelige flyvninger
Akkurat nå har Finnair rimelige flyvninger til blant annet Beijing, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Chongqing och Seoul – for avreise fra Oslo.
Finnair flyr over 320 ganger i måneden til Asia!
Beijing, Shanghai, Chongqing, Hongkong, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore.(Hanoi og Xi´an fra 14 juni.)