Finnair Norge

Finnairs Asia-trafikk fra Norge på rekordnivå

Pressemelding   •   nov 30, 2011 10:22 CET

Stadig flere velger den raskeste veien til Asia: Via Helsinki. Etter årets første ti måneder har trafikken økt med 42 prosent sammenlignet med samme periode forrige år. Finnairs nye destinasjon, Singapore, som startet opp den 30. mai i år, har blitt en suksess.  Finnair flyr til ti destinasjoner i Asia.

Shanghai +10%, Hongkong +65%, Seoul +91%, Peking +1%, Tokyo +12%, Osaka 22%, Delhi +23% og Bangkok +42%.
Finnairs Norgessjef, Kenneth Gillberg, sier at tallene taler sitt tydelige språk:
- Våre norske kunder har oppdaget at den raskeste og mest klimasmarte veien går via Helsinki til Asia. Vi kan også notere at forretningsreisene har kommet i gang igjen mot slutten av den aktuelle perioden. Pluss 40 prosent.

Bangkok mest populær fra Trondheim
Den 30. oktober åpnet Finnair sin tredje destinasjon i Norge. Trondheim, i samarbeid med Flybe der Finnair eier 40 prosent av aksjene. Finnairs Norgessjef, Kenneth Gillberg, svarer på hvordan det har gått hittil:

Hvordan har ruten fra Trondheim til Helsinki startet?
– Den har fått en meget positiv mottakelse av våre samarbeidspartnere og reisende. Nå gjenstår det å markedsføre den, som den raskeste veien til Asia. Hittil har trafikken til Asia gått best. Helsinki er en vakker vinterby med god shopping, mest kjent for utvalget av finsk design, men vi regner med betydelig flere besøkere til våren når vår vakre hovedstad slår ut i blomst.

Hvilke destinasjoner i Asia er mest populære fra Trondheim?
– Bangkok er den klare favoritten, men også Finnairs destinasjoner i Kina er populære - spesielt Hong Kong og Beijing. Det som er mest positivt er at vi lykkes med å selge destinasjoner som for eksempel Sapporo, Ho Chi Minh, Sydney og Manila via Singapore eller Hongkong med Finnairs samarbeidspartnere i flyalliansen oneworld. De absolutt raskeste forbindelsene fra Trondheim er til Singapore, Bangkok, Hongkong, Beijing og de fleste destinasjoner i Australia. Man kan også reise ut fra Trondheim og returnere til Oslo eller omvendt.

Ny lounge på Helsinki flyplass
Helsinki flyplass, Nord-Europas største gateway til Asia, tilbyr nå et enda bredere utvalg av lounger. Nå kan du hvile ut i Almost@home Lounge, som drives av SSP Finland, og som nå har åpnet i Non-Schengen-området på flyplassen, ved siden av Transfer Service Desk 3. Loungen har plass til 73 gjester og er åpen mellom 06:30 og 23:30. Finnairs kunder er som vanlig velkommen til Finnair Lounge med plass til 250 gjester, og til den tilstøtende Finnair Spa & Sauna for 100 gjester. Begge lounger ligger mellom gate 36 og 37 i Asia-terminalen.