Escape Travel AS

Sterk økning i norske cruiseturister

Pressemelding   •   okt 14, 2010 14:19 CEST

Cruise har aldri vært mer populært blant nordmenn. Selskapet Escape Cruises ser en økning på hele 263 prosent av bestilte cruisereiser de siste to årene . På verdensbasis vil 15 millioner mennesker reise på cruise i 2010.

Selskapet Escape Cruises eies av reisearrangøren  Escape Travel. Moderselskapet har så langt i år omsatt for godt over 110 millioner kroner. I fjor omsatte selskapet for 84 millioner totalt. Spesialiteten deres er skreddersydde reiser , og elvecruise i hele verden for norske grupper, familier og enkeltpersoner, men det er likevel i cruisebransjen at veksten og interessen blant reisende nordmenn øker mest.

- Vi ser en helt eventyrlig vekst som vi ikke hadde forventet at skulle komme så fort etter de mange hendelsene i vår. Til tross for askeskyer, skogbranner og flystreik, vil nordmenn utaskjærs og om bord på cruisebåter. De siste to årene opplevd en 263 prosent økning på antall solgte cruisereiser, forteller Tove Voss, administrerende direktør i Escape Travel.

Nye trender. Voss mener de endrede trendene i cruisebransjen åpner  for et bredere

publikum, samtidig  som nye  cruisebåter og mange nye interessante ruter dekker de fleste turisters behov. Et eksempel på nye ruter et seilinger fra Dubai til Oman og Emiratene   Noe som i sum har mye av skylden for den markante økningen blant interessen hos nordmenn.

- Blant de mange som reiser på cruise ser vi en spesiell økning blant single og unge mennesker. Noen rederier satser også på mer intime og barnefrie båter, mens andre satser stort på familiecruise. Trendene snur slik at det er et tilbud for absolutt alle på båtene for tiden, sier Voss.

Hun mener også at den økonomiske sikkerheten rundt det å reise på cruise, samt all inclusive-ordningen, bidrar til en økende kundemasse.

- Du vet hvor mye ferien kommer til å koste deg og det meste av måltider og andre kostnader er inkludert i prisen. Dette gir kundene få økonomiske overraskelser underveis, sier Voss.

Økning på verdensbasis. Det er ikke bare nordmenn som har fått øynene opp for de nye cruisetrendene. På verdensbasis reiste 14 millioner mennesker på cruise i 2009. Det er estimert av bransjen at dette tallet vil stige med 1 million i 2010. Tallene kommer fra en undersøkelse gjort av Royal Caribbean Cruise Lines, som alene hadde fire millioner passasjerer i fjor.

Det nordiske markedet beregnes å ha cirka 150 000 passasjerer, hvorav cirka 80 000 reiser ut fra Norge på cruise i Norden og Nord-Europa.

For mer informasjon og flere bilder, kontakt
Tove Voss på e-post: tove.voss@escapetravel.no, eller tlf. 22 01 71 71/ 93 43 75 14.