Ving Norge AS

Ving fjerner scampi fra sine menyer

Pressemelding   •   okt 02, 2012 14:45 CEST

Ving sine egne familiehotell, Sunwing Resort, fjerner behandlede scampi fra sine menyer. Grunnen til dette er medienes avsløringer den siste tiden, hvor det tydelig har kommet frem at scampi er en miljøversting.

Ving tar til seg anbefalingene som har kommet fra miljøvernorganisasjonene og fjerner scampi fra sine menyer.

– Vi har valgt å ta bort scampi fra våre menyer fordi industrien er med på å ødelegge miljøet, sier Peter Grandell. Han er visedirektør for Resort & Hotels i Thomas Cook Northern Europe, som blant annet driver Sunwing Resort.

Scampien kommer som oftest fra Syd-øst Asia der de behandles i store bassenger. For å få plass til bassengene ødelegger bedriftene livsviktig mangroveskog og korallrev. Dette fører til at fisk og andre skalldyr som lever i skogen og i havet forsvinner eller dør. Lokalbefolkningen som tidligere kunne livnære seg på dette mister dermed sitt levebrød.

Scampi-industrien er også preget av barnearbeid og brudd på menneskerettigheter. I tillegg blir scampien pumpet full av antibiotika og farlige kjemikalier for å holde sykdommer unna.

– Vi har alle et ansvar for miljøet og det finnes mye annet som smaker godt som våre gjester kan spise på våre restauranter, sier Grandell.

I løpet av våren 2013 skal alle Ving sine Sunwing Resort fjerne scampi fra sine menyer.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 150 reisemål i 33 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 78 ansatte (årsverk) og ca. 400.000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.