Hewlett-Packard AS

Flere vil ha bedre lyd på sin laptop

Pressemelding   •   feb 25, 2011 09:06 CET

- En av fem ønsker seg bedre pc-lyd viser ny undersøkelse

En landsomfattende undersøkelse gjennomført av HP viser at det er stor etterspørsel etter PC´er med god lydkvalitet. 20 prosent av de spurte ønsker seg bedre lydkvalitet på sin laptop.

- Måten vi konsumerer musikk og multimedia på er stadig i endring. Det ser vi tydelig på fremveksten av digitale musikkanaler som WIMP og Spotify, samt en økning av digitalt musikksalg og streamingtjenester. Denne trenden utløser samtidig et økt krav til bedre lyd. Lydkvaliteten på PCer varierer mye og etterspørselen etter PCer god lydkvalitet øker. Vi har stort fokus på å utvikle produkter med god lydkvalitet så det er hyggelig at så mange er opptatt av lydopplevelsen og at de anser dette som en viktig egenskap på PCen, sier Thomas Råge i HP PSG Norge.

Lydrevolusjonen kommer

Det digitale hamskiftet i musikkavspilling, kombinert med veksten av smarttelefoner og digitale enheter, har samtidig ført til at nordmenn flest har tilgang til musikk hvor enn de er.

-Eksperter er enige i at utviklingen av det digitale musikkmarkedet bare vil tilta i årene som kommer, og stadig flere vil kreve bedre og bedre lydkvalitet. Jeg tror at de komprimerte digitale musikkfilene definitivt vil bli bedre og større i tiden som kommer, og da vil man trenge kraftigere maskiner og bedre lydkort som igjen vil gi bedre lydkvalitet, fortsetter Råge.

Samarbeid med Dr.Dre

HP har samarbeidet med den legendariske hiphop-produsenten Dr.Dre siden 2006 for å utvikle maskiner med bedre lydytelse. Samarbeidet har ledet til lanseringen av en egen portefølje med bærbare maskiner med ekstra fokus på god lyd.

Den nye og forbedrete utgaven av ENVY 14 kommer med innebygd Beats Audio som optimaliserer brukeropplevelsen. I tillegg er både design, teknologi og ytelse betydelig forbedret.

About HP

HP creates new possibilities for technology to have a meaningful impact on people, businesses, governments and society. The world’s largest technology company, HP brings together a portfolio that spans printing, personal computing, software, services and IT infrastructure to solve customer problems. More information about HP (NYSE: HPQ) is available at http://www.hp.com.