Finnair Norge

Flying start for Finnair til Singapore

Pressemelding   •   nov 18, 2011 11:19 CET

Petteri Kostermaa er Finnairs salgssjef i Singapore. Han har all grunn til å være mer enn fornøyd. Den 30. mai begynte Finnair å fly daglig mellom Helsinki og Singapore. I dag. fem måneder senere, har over 63 000 passasjerer valgt å gjøre denne ruten med Finnair. Petteri Kostermaa sier det slik:

– Singapore har virkelig blitt en favoritt blant mange skandinaver. Hver uke møter jeg glade og fornøyde svensker, dansker og nordmenn som har fløyet med Finnair til Singapore. De har oppdaget vår raske forbindelse - fra Stockholm er Finnair raskest av alle selskaper til Singapore – og i tillegg har de booket våre introduksjonspriser til interessante destinasjoner i Sørøst-Asia via Singapore. På samme måte har singaporianere, malaysiere, indonesiere og australiere oppdaget Finnair til Europa via Helsinki. Petteri Kostermaa sier at samarbeidet med våre kolleger i flyalliansen oneworld - Qantas - har blitt en suksess:

– Sammen med dem kan vi tilby ikke mindre enn fem byer i Australia. Fra Nord-Europa er det sannsynligvis de aller raskeste forbindelsene mellom våre kontinenter. Vi får også ros av forretningskundene som setter pris på at vi flyr daglig. Finnairs nattfly er virkelig skreddersydd for den hyppige forretningsreisende.

140 000 flere til Asia via Helsinki flyplass

Delhi er oktober måneds rakett fra Helsinki flyplass. Pluss 42 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Totalt har antallet passasjerer til Delhi økt med sju prosent etter ti måneder i år. Det viser aktuell statistikk fra Finavia, det finske luftfartsverket, for perioden januar til oktober. Hittil i år har 1 255 325 passasjerer valgt Helsinki flyplass som sin gateway til Asia. Det er 140 000 flere enn etter samme periode i 2010. Helsinki beholder dermed sin stilling som Nord-Europas største gateway til Asia, og Europas nest største til Japan og Hongkong. Siden den 30. mai i år, da Finnair begynte å fly til Singapore, har 64 000 valgt å gjøre det via Helsinki flyplass. Finavias statistikk fra januar til oktober 2011: Seoul +26%, Hongkong +27%, India +7%, Bangkok +8% og Japan +7%.

Sveitsere tar hånd om Finnairs bagasje

Fra den 1. desember i år kommer den sveitsiske leverandøren av bakketjenester - Swissport - til å ta hånd om Finnairs bagasjehåndtering. Hensikten er ytterligere å forbedre kvalitet, raskhet og kostnadseffektivitet når det gjelder Finnairs bagasjehåndtering. Swissport, som er en global aktør med lang erfaring innenfor bakketjenester ved internasjonale flyplasser, tilbyr kompetanse i toppklasse. Swissport International Ltd, som er verdensledende innenfor bakketjenester, server over 100 millioner passasjerer på oppdrag fra 650 selskaper i flysektoren. Swissport sysselsetter 35 000 personer ved 180 flyplasser i 36 land på fem kontinenter.

Finnair samarbeider med Heli Air Monaco

Nå har Finnair innledet et billettsamarbeid med helikopterselskapet Heli Air Monaco, hvilket innebærer at du kan fly mellom Nice og Monaco Heliport på mindre enn sju minutter. Selskapet flyr strekningen 22 ganger om dagen. Finnair har også innledet et e-ticket-samarbeid med Nordavia, som har sine viktigste baser på Talagi Airporti Arkhangelsk og Moskva-Sheremetyevo i Russland.